Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
03
12
Jesper Romkes
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jesper Romkes
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkopers onvolwassen in risicomanagement

Slechts 4 procent van de inkopers heeft supply-chain risico’s volledig onder controle en 16 procent is bijna zover. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek door KPMG. In de retail bevindt zich geen enkele respondent in een categorie van volwassen risicomanagement.

De lage volwassenheid in risicomanagement lijkt extreem zorgwekkend. In het onderzoek, gehouden onder bijna zeshonderd inkoopprofessionals, blijkt tevens dat de inkoop in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië iets voorloopt op het Europese vasteland. Azië is het meest onvolwassen. Volgens John Tros, partner bij KPMG Management Consulting komt dit door het verschil tussen Angelsaksische en Rijnlandse inkoop. “In de VS en Engeland is vanuit strategisch perspectief de inkoop gericht op omzetgroei. In Europa draait het vooral om contractuele besparingen. In Azië en Japan zijn bedrijven bereid risico’s en kennis te delen.”

Supply Chain Finance
Volgens KPMG is een groeiend aantal retailers gestart met nadenken over verlaging van de betalingstermijn door middel van Supply Chain Finance. Volgens Tros niet de juiste oplossing. “Inkoop moet kijken naar de hele keten”, zegt Tros. “Supply Chain Finance is slechts een tool. De trend is toeleveranciers later te laten betalen, terwijl ik juist geloof dat deze meer cashflow moeten hebben. Retail is nog steeds bezig met inkopen op prijs.”

Sales & Operations Planning
Volgens Tros is de inkoopfunctie de grote afwezige in het proces van Sales & Operations Planning. Dit komt door de geringe strategische rol die inkoop in de bedrijven inneemt. “Ik adviseer inkoop de ‘category plans’ vanuit de eindklant in te steken. Dan krijgen ze een ander gehoor vanuit de business.  Inkopers moeten risico’s in de supply chain aangrijpen om anders te handelen. Meer gericht op het creëren van waarde, in plaats van de realisatie van besparingen.”

Jesper Romkes
Door Jesper Romkes
Jesper Romkes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.