Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
07
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkopers plakken massaal eigen logo op de deur

Inkopers blijken stevig aan merkenbouw te doen om hun positie intern beter te verkopen. Driekwart van de inkoopprofessionals is hiermee bezig: sommige inkoopafdelingen hebben zelfs eigen logo’s ontwikkeld. 

Thomas Holzapfel, global category leader marketing van Deutsche Telekom, stelde onlangs tijdens het congres ProcureCon Marketing in Londen dat inkopers van marketingdiensten een ‘merk’ zouden moeten ontwikkelen voor hun team. Tijdens het congres werd marketing vanuit een inkoopperspectief belicht. Het inkoopmedium Supply Management deed naar aanleiding van deze stelling een poll onder 100 inkopers. Hieruit bleek dat 72 procent van de respondenten al werkt aan het ontwikkelen van een merk rond hun team, om zo de perceptie van inkoop in de interne organisatie te verbeteren. 

Merk maakt communicatie mogelijk
Volgens Holzapfel is het bouwen van een merk nodig, omdat het imago van inkoop binnen de organisatie verder moet gaan dan het beeld van kostenbespaarders. Supply Management ondervroeg enkele inkoopprofessionals en –consultants over het onderwerp. Uit die gesprekken kwam naar voren dat het bouwen van een merk niet eens een overdrachtelijk begrip kan zijn, maar zelfs het creëren van logo’s en dergelijke kan betekenen. “In de business begrepen veel mensen het aanvankelijk niet, maar nu zien zij het logo en brengen zij dat direct in verbinding met ons team”, zegt bijvoorbeeld een Engels hoofd inkoop. “Het heeft zeker enkele communicatiebarrières weggehaald en nieuwe gesprekken mogelijk gemaakt.” 

Verzet tegen trend
Tegenstanders van ‘branding’ zijn er ook. “Hoewel het aantrekkelijk is om marketing en finance te volgen in hun terminologie en methodes, maar zouden juist onze professionele integriteit moeten behouden en ons moeten verzetten tegen deze onzin”, zo zegt een tegenstander. Zijn redenering: inkoop heeft er volgens hem lang over gedaan om het beeld van brave uitvoerder binnen bedrijven af te schudden. Elke poging tot ‘branding’ zal alleen maar leiden tot het versterken van dit stereotype.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.