Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
03
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkopers supermarkten zoeken naar inspirerende merken

Inkopers supermarkten zoeken naar inspirerende merken

Steeds vaker vinden kleine, onafhankelijke merken de weg naar de schappen in supermarkten. De vraag naar gezond eten neemt toe en de detailhandel speelt daarop in. Mede dankzij programma’s als Keuringsdienst van Waarde worden consumenten steeds kritischer. Daarom zoeken inkopers van grote supermarktketens naar kleine, inspirerende merken voor hun doelgroep, schrijft RTL Nieuws.

Categoriemanagers bepalen welke producten er in de winkels verkocht worden. Om te zien wat de nieuwe trends op voedselgebied worden, laten deze inkopers zich inspireren op beurzen over de hele wereld. Daarnaast voeren ze veel gesprekken met deskundigen en kijken ze naar gegevens over de markt. Op basis van deze informatie bepalen ze welke producten voor de klant interessant zijn. Ook social media en bekende bloggers spelen een grote rol.

Tipje van de sluier
Edwin Palsma, managing partner van The Food Agency stelt tegen RTL Nieuws dat merken in de schoenen van de inkoper moeten stappen. “Zij zijn verantwoordelijk voor de winstgevendheid van het vak. Is het een aantrekkelijk product voor consumenten, voegt het iets toe, maak ik winst?”, somt hij op. Als de basis goed is, is het belangrijk om een afspraak met een categoriemanager te maken. “Je kunt op beurzen staan, vragen aan andere fabrikanten of ze een goed woordje doen of gewoon even bellen en vragen naar de inkoper. Soms is het ook mogelijk om langs te komen op speciale leveranciersdagen bij de ketens. Het is de kunst om eerst een tipje van de sluier op te lichten, zonder dat je alles vertelt.”

Coulant voor kleine merken
Als de inkoper geïnteresseerd is, kijkt hij vervolgens naar de financiële gezondheid van het bedrijf en de kwaliteit van de producten. Grote bedrijven moeten vervolgens vaak flinke bedragen betalen om in de schappen te komen liggen. Voor kleinere merken zijn de supermarkten vaak veel coulanter. De prijs is volgens Albert Heijn afhankelijk van veel factoren, waaronder de verkoopprijs en of een merk gepromoot wordt in de Allerhande.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.