Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
25
03
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Anniek Finkers
Dossier: Inkoop
Soort:

Inkopers te weinig bezig met eigen 'branding'

Inkopers houden zich te weinig bezig met de waarde van hun eigen persoonlijke merk. Ze weten zichzelf nauwelijks in hun organisatie verkopen.  Hierdoor zitten zij hun eigen carrièrekansen in de weg.

Een oud marketing-gezegde luidt: je kunt het beste product in de wereld hebben, maar als niemand ervan weet, dan verkoop je niks. Die wijsheid gaat niet alleen op voor producten, maar natuurlijk ook voor mensen. James Williams, een Australische consultant en procurement-specialist, kaart op verschillende opiniesites het belang van brandmarketing voor inkopers aan.

Grijp die kans
Dat inkopers nog te weinig aan hun eigen merkwaarde binnen hun organisatie bouwen is een gemiste kans. Met iets meer aandacht voor ‘branding’ kunnen ze zelfs hun carrière naar een hoger niveau tillen. Zelden staat een inkoper bekend als ‘Jan, die die mooie deal heeft binnengehaald’. Wat dat betreft kunnen ze nog veel leren van salesmanagers. Wanneer iemand bij sales een grote klant binnenhaalt, is vaak binnen de kortste keren het hele bedrijf op de hoogte.

Doordat er positief over hem of haar wordt gesproken, maakt de salesmanager uit het voorbeeld een grotere kans om een toppositie te krijgen binnen het bedrijf. Aan de inkoopmanager gaat deze carrièrekans dan voorbij. Om het eigen merk op te bouwen is het voor inkoopmanagers dus belangrijk om hun behaalde successen aan zichzelf te verbinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.