Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
06
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Inkopers tegen kanker

Alpe d’Huez, donderdag 9 juni. 4.300 fietsers staan in alle vroegte klaar om deze fameuze “Nederlandse” berg te bedwingen. Onder hen ook twee inkopers met een missie. Jorrit Willems en Thor Mesman, eigenaren van IZIworks en al jaren werkzaam in het vakgebied inkoop. Oktober vorig jaar besloten zij mee te doen aan de Alpe d’HuZes. Proberen om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor het onderzoek naar kanker. 9 juni was voor hen de dag dat het moest gebeuren.

De uitdaging
Het is donker en koud als om half vijf het startschot wordt gegeven voor de Alpe d’HuZes. Een initiatief dat zes jaar geleden werd gestart door 66 mensen met het doel geld in te zamelen voor het onderzoek naar kanker. Indrukwekkend is de eerste beklimming. In elke bocht staan tientallen kaarsjes ter herinnering aan mensen die al zijn overleden aan kanker of lijden aan deze ziekte. Vijftig minuten later komt de eerste fietser boven, nog steeds in het donker. Gedurende de uren daarna druppelen de volgende fietsers binnen, alleen of in groepjes. Sommigen laten het bij één beklimming (14,3 kilometer, 21 bochten, gemiddeld stijgingspercentage 7,9%. 1.845 meter hoog), anderen gaan voor meer beklimmingen. Ultieme doelstelling is het zes keer beklimmen van deze beroemde berg uit de Tour de France.

Een lach en een traan

Iedereen heeft een persoonlijk verhaal. Waarom ze deze uitdaging aangaan. De dag ervoor tijdens een herdenkingsbijeenkomst wordt daar officieel aandacht aan besteed. Met een mengeling van muziek, interviews en slideshows wordt herinnerd, herdacht en vooruitgekeken naar de dag van morgen. Aan het gesnotter en gesnuif om je heen te horen laat dit niemand onberoerd. Anderhalf uur vol emotie, van lachen en huilen. De deelnemers worden voorbereid op de uitdaging van één of meer beklimmingen. Ook Jorrit en Thor hebben hun persoonlijke verhaal waarom ze hier aan deelnemen. 

Pak je momentje
Als je overdag boven op de berg rondloopt kom je ogen en oren tekort. Rond de finish staat het volume van de geluidsinstallatie op volle kracht en wisselen smartlappen en discodreunen elkaar in rap tempo af. Ter ondersteuning van de binnenkomende fietsers staan er twee dames, volledig gekleed in het roze, iedereen persoonlijk aan te moedigen. Bekend of onbekend, iedereen krijgt van hen aandacht via een high five of een al dan niet hilarische opmerking. Vooral de aansporingen “pak je momentje” en “geniet ervan” krijgen hier eeuwigheidswaarde.

Saamhorigheid en blijdschap
Het weer wordt langzaam beter. Bij aanvang ’s-morgens vier graden en bewolkt, aan het eind van de ochtend zonnig en een hogere temperatuur. De beklimmingen worden wel steeds moeilijker, het lichaam protesteert bij velen. Her en der tussen het alom aanwezig publiek zie je fietsers neerploffen en eten, drinken of andere kleding aangereikt krijgen. De saamhorigheid is groot deze dag. Iedereen is vol belangstelling voor elkaar, maakt tijd voor een praatje en velen lopen met een big smile op hun gezicht. De verhalen gaan over hun motivatie, over de supporters die tijdens de beklimming iedereen maar dan ook iedereen aanmoedigen en over de beklimming zelf. Iedereen die de berg beklimt is een topper.

Meer dan € 20 miljoen
De dag eindigt onder een stralende zon met de laatste renners die finishen. Onder luide aanmoedigingen van het publiek (naar schatting nog eens 5.000 mensen) en de muziek van Maarten Peters en Margriet Eshuijs (het Alpe D’HuZes lied) komen grote groepen fietsers over de finishlijn. De dames in het roze staan er nog steeds en hun aanmoedigingen volgen elkaar nog immer in rap tempo op. De totale opbrengst wordt onder een oorverdovend gejuich bekend gemaakt: meer dan € 20 miljoen voor kankeronderzoek. En daarvan blijft 0% van aan de strijkstok hangen. De doelstelling is gerealiseerd. Een bijzondere ervaring rijker dalen veel mensen aan het begin van de avond met een ondergaande zon in de rug de berg af. Op naar het volgend jaar en de volgende uitdaging.

Meer inkopers aan de start 
Gedurende de dagen in Frankrijk ontstaat bij Jorrit en Thor ook het plan volgend jaar weer mee te doen en de komende maanden de belangstelling voor deelname onder inkopers in Nederland te peilen. Een goede voorbereiding is het halve werk. Afgesproken wordt om in de week na Alpe d’HuZes al te beginnen met de voorbereiding voor 2012. Jorrit en Thor willen dan met één of meerdere teams uit inkopers bestaande de uitdaging aangaan.

Inkopers die de uitdaging voor deelname aan de Alpe d’HuZes 2012 willen oppakken, kunnen zich melden bij Jorrit Willems via jorrit.willems@iziworks.nl of 06 – 5162 3510. Laat ook weten waarom je mee wilt doen, je motivatie is namelijk het halve werk en heel belangrijk. Aanmeldingen worden geregistreerd op volgorde van binnenkomst. Begin september plannen Jorrit en Thor dan een bijeenkomst met de mensen die zich aangemeld hebben om de voorbereiding te starten en een definitieve deelname vast te leggen. Het zou toch mooi zijn als inkopend Nederland volgend jaar zijn steentje kan bijdragen aan de strijd tegen kanker.

Nadere informatie

Als je meer wilt weten over de Alpe d’HuZes en de ervaringen van Thor en Jorrit kun je terecht op de volgende sites:

of als je (nog) eens wilt bekijken wat zich 9 juni op de Alpe d’Huez heeft afgespeeld kun je terecht op de volgende sites:

of kun je het volgende boek lezen:

  • Ik heb kanker, Peter Kapitein (Ambassadeur van de Alpe d’Huez)
Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.