Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
07
15
Berend Bouwmeester
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Berend Bouwmeester
Dossier: Column
Soort:

Inkopers verdienen meer erkenning

Inkopers verdienen meer erkenning

In de wereld waarin de klant centraal staat, bepalen marketeers welke producten consumenten aangeboden krijgen. Zo denken we. Schijn bedriegt. Het product dat de inkoper tegen de scherpste prijs inkoopt, krijgt nog altijd de grootste schijnwerpers op zich gericht in de supermarkt. Inkopers bepalen de verkoop. Hoe kan het dan toch dat er slechts weinig organisaties zijn waarin de Hoofd Inkoop een plek heeft in de bestuurskamer? Hoog tijd dat inkopers de erkenning krijgen die ze verdienen.

Inkopers van grote organisaties geven jaarlijks miljarden euro’s uit voor het vullen van de schappen van winkelketens, de productie van auto’s of de inkoop van medische materialen voor ziekenhuizen. Een grote verantwoordelijkheid. En tegelijkertijd ook een positie waarin je het verschil kan maken in bedrijfsresultaat. Een marketeer moet gemiddeld 24% meer omzet realiseren voor 1% meer winstmarge op de balans. Als een inkoper in staat is om 1% meer aan kosten te besparen, heeft dat direct invloed op het bedrijfsresultaat. Of nog concreter; Als Corus miljoenen kilo’s staal voor 3 euro cent per kilo minder kan kopen, worden zomaar miljoenen euro’s per dag of per week bespaard.

Inkoop is in veel gevallen nog altijd een handmatig proces. Daarbij worden miljoenen euro’s uitgegeven. Zo’n 30% van de producten of diensten die een bedrijf of overheidsinstelling inkoopt, gaat buiten de geautomatiseerde systemen om. Dat betekent veel dubbel werk, inefficiënte processen en gebrekkig leveranciersmanagement. Grote kans dat daarbij niet altijd op het juiste moment de juiste prijs betaald wordt. Inkoop verder en beter automatiseren zorgt voor een flinke verbeterslag.

Verder zouden inkopers nog meer tegen de business moeten aanschurken. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten kunnen zij bijvoorbeeld echt een verschil maken. Als een autofabrikant een auto eerder op de markt wil brengen dan zijn concurrent, kunnen goede inkoopafspraken en een snelle levering van bijvoorbeeld beter rubber voor de banden concrete voordelen opleveren. Samen optrekken met de business betekent ook dat de KPI’s van de inkoopafdeling in lijn moeten zijn met die van de business. Traditiegetrouw gaat het bij inkoop primair om kostenbesparingen. Tegelijkertijd is er ook een centrale rol weggelegd voor inkoop op het vlak van kwaliteitsbewaking. “Focus op kostenbesparingen gaat ten koste van kwaliteit. Focus op kwaliteit bespaart kosten”, zo luidt de uitspraak van voormalig Chief Purchasing Officer (CPO) van het jaar Willem van Oppen. Als de inkoper significant bijdraagt aan betere producten en diensten voor marketeers en dat inzichtelijk maakt voor de organisatie, komt de erkenning vanzelf.

Kortom, een Hoofd Inkoop kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het succes van een organisatie. Die bijdrage kan alleen maar groter worden. Als het inkoopproces volledig geautomatiseerd wordt, levert dat miljoenen kostenbesparingen op. En vanaf het begin samenwerken met de business voor onderscheidende producten en diensten, versterkt ook de positie van Hoofd Inkoop. Zet die extra stoel maar alvast klaar voor de plek in de bestuurderskamer…!

Berend Bouwmeester
Door Berend Bouwmeester
Berend Bouwmeester is Country Manager van SynerTrade in de Benelux, Europees marktleider in inkoopsoftware.

Reacties:

  • Anoniem | 22-07-2015 om 10:54

    klinkt als wij van WC eend adviseren WC eend.

  • Sijmpie | 26-07-2015 om 12:28

    Een leuke bijdrage in dit verband zou kunnen zijn onderzoek te doen naar de invloed van de aan/afwezigheid van de discipline inkoop op boardlevel niveau (maar ook verkoop, operations, logistiek ect) op het bedrijfsresultaat.

  • Fred Wittmaekers | 20-10-2015 om 23:02

    Inkoop hoort in de boardroom; maar de inkoopmanager niet. Veel bedrijven zijn voor het invullen van hun belofte aan hun klanten afhankelijk van de prestaties van hun leveranciers. Daarom hoort inkoop in de boardroom. Echter, dit moet de verantwoordelijkheid zijn van de diverse business managers die die uiteindelijke prestaties richting klant moeten leveren. En dat is niet de inkoopmanager. Wanneer de directie (RVB) de budgetverantwoordelijke managers gaat aanspreken op hun inkoopgedrag (geld uitgeven in ruil voor prestaties), dan zijn we op de goede weg. Inkoopmanagers in de boardroom is inkoopafdeling denken en niet inkoopfunctie denken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.