Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
06
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

'Inkopers zijn steeds vaker strategische partners'

'Inkopers zijn steeds vaker strategische partners'

Inkoop wordt steeds meer een volwassen functie binnen het bedrijf. Vandaag de dag worden inkoopcollega’s gezien als strategische partners, ook in het ‘executive management level’. Dat beweert het ‘ProcureCon Indirect 2015 Benchmarking Report’. Inkoopteams zouden in veel organisaties hebben bewezen significante besparingen te kunnen realiseren en daardoor nemen de verantwoordelijkheden van de inkoopafdeling toe.

Ook wordt inkoop steeds meer betrokken bij inkooptrajecten in andere afdelingen, die dit voorheen niet graag uit handen gaven. Door vroeg betrokken te worden bij projecten is het mogelijk om meer te besparen en waarde te creëren. Toch is het volgens ProcureCon Indirect belangrijk om te blijven bouwen aan de relaties en de waarde van inkoop duidelijk te blijven maken. “Inkoop moet een ‘thought leader’ worden en echt samenwerken met het top management. Je moet de doelstellingen door de hele organisatie trekken”, adviseert Elisabeth Schlag-Lawrence, Managing Partner van IndirectSourcing.

Omarm digitalisatie
Vooruitgang binnen inkoop is mogelijk door digitalisatie te omarmen, concludeert ProcureCon. Het gebruiken van een digitale ‘procurement document workflow’ zorgt ervoor dat er beter gefocust kan worden op het sluiten van de deal en het strategische aspect van inkoop. Ook het gebruik van P-cards en andere tools voor het controleren van de spend zijn cruciaal voor een strategische aanpak van het budget, stelt het onderzoeksbureau. Tot slot wordt het, door de toenemende verantwoordelijkheden en grootte van de inkoopafdeling, steeds belangrijker om contractmanagement goed op orde hebben. “De meeste inkopers proberen contractmanagement op te vangen in Excel”, vertelt Keith Woody, inkoop en logistiek directeur bij Nexeo Solutions. “Ik verwacht dat het creëren van een sterker contractmanagementsysteem een prioriteit wordt voor veel bedrijven.”

Inkooptalent binnenhalen
Woody stelt tevens dat er in 2015 steeds meer gefocust gaat worden op het binnenhalen van inkooptalent. “Je moet inkopers vinden die verkopers zijn vanbinnen, die sociaal zijn en kunnen beïnvloeden. Data is belangrijk, maar je moet een goede relatie met je partners op kunnen bouwen om verder te kunnen reiken. Ik denk dat dit nog vaak een probleem is binnen veel organisaties. We moeten verder zoeken dan alleen mensen met tactische vaardigheden.”

 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.