Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
07
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
18
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

“Inkopers zitten aan het stuur van het bedrijf”

“Vroeger zaten inkopers op de achterbank van de bus en reden zij mee met de koers van het bedrijf. Nu zitten zij aan het stuur en bepalen ze mee waar het bedrijf naartoe gaat”, vertelt Paul ’t Hart, Managing Consultant Interim Management bij Detacheerder InQuest. Zijn collega Sebastiaan de Bruijn, Business Development Manager Interim, valt hem bij: “softskills worden steeds belangrijker bij inkopers. De inkoper is niet meer de stoffige heer of dame die in het kantoor afwacht tot er een opdracht wordt neergelegd. De inkoper is steeds vaker degene die bij de interne klant op schoot zit om de toegevoegde waarde van inkoop te laten zien.”

Persoonlijke vaardigheden worden steeds belangrijker binnen inkoop. “Tegenwoordig is het inkoopvak veel commerciëler. De inkoper moet proactief de business in. Daarom hameren we als InQuest ook op de softskills bij de klant”, vervolgt De Bruijn. “Een functieprofiel is vaak vrij generiek en abstract. Om een opdrachtgever echt succesvol te kunnen helpen, is het belangrijk om de coördinaten achter het zoekplaatje helder te krijgen.” ’T Hart stelt: “Een functieprofiel is eigenlijk een paar zwarte vlekken op een stuk papier. Ik vind het heel belangrijk om naar de klant te gaan en de vraag achter de vraag te achterhalen. De interimmer moet immers iets teweeg brengen in de organisatie.”

‘We ademen inkoop’
“Op het moment dat we een vraag binnen krijgen en alle coördinaten zijn scherp, dan gaan gelijk alle radertjes werken en gaan we het systeem in”, vertelt ’T Hart. “We hebben veel interimmers gesproken in de loop der jaren en er zijn er maar weinig die we niet kennen. We kunnen daardoor binnen 24-uur de juiste kandidaat leveren.” Het kennen van de markt is hierbij essentieel. “We ademen inkoop en hebben een groot team achter het proces staan. Hiervan komt 85% ook daadwerkelijk uit het inkoopvak. We weten waar we het over hebben.”

In2Talent
InQuest richt zich sinds kort niet meer alleen op het topsegment van inkoopinterimmers. “Wat we vooral merken is dat de babyboomers langzaamaan met pensioen gaan. Heel veel kennis gaat wegstromen en daar heeft vooral de publieke sector last van. Beste overheid: wat is dan het beleid?”, vraagt ’T Hart zich hardop af. “Daarnaast hebben inkopers met een gevulde rugzak ook een prijskaartje. Organisaties kunnen soms ook aan de onderkant van het inkoopproces een handje nodig hebben”, vult De Bruijn aan. “Dit gat willen wij opvullen door het inzetten van In2Talent. Dit is een traineeship voor junior inkoopconsultants. Ze krijgen van ons opleidingen, trainingen en coaching. Zo worden ze klaargestoomd voor de inkoopwereld.”

Inkoopafdeling boosten
En dat dit InQuest geen windeieren legt, blijkt wel uit de feedback die het bureau krijgt. “Junior inkopers zijn erg leergierig. We krijgen vaak te horen dat door hun komst de hele afdeling een boost heeft gekregen. Er zijn namelijk inkoopafdelingen waar de inkopers al lang actief zijn en waar zij, even chargerend gezegd, veelal alleen nog maar hun dagelijkse lijstje afwerken. Junior inkopers staan daarentegen om drie uur ’s middags al bij het bureau van de manager met de vraag: ‘Ik ben klaar. Wat kan ik nog meer doen?’. Dat geeft veel energie”, vertelt De Bruijn.

Waanzinnig mooi vak
“We zien het als onze rol als marktleider om een bijdrage te leveren aan de instroom van jonge inkopers in de markt”, zegt De Bruijn enthousiast. “Die instroom is helaas nog beperkt. Er zijn maar weinig mensen die bewust kiezen voor inkoop. De meeste mensen rollen er nog steeds per toeval in. Dat is jammer, want inkoop is een waanzinnig mooi vak.”

InQuest is Gold Partner van InkopersCafe.nl

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 29-06-2015 om 12:43

    “Nu zitten zij aan het stuur en bepalen ze mee waar het bedrijf naartoe gaat”, vertelt Paul ’t Hart” WAT EEN ONZIN.

  • Anoniem | 29-06-2015 om 18:03

    Dit lijkt me geen bedrijf dat onzin verkoopt. Waarom is dit onzin?

    • Anoniem | 30-06-2015 om 11:11

      1. Elk bedrijf verkoopt onzin wanneer het ze zo uitkomt. Dit noemen we ook wel Marketing.
      2. Er is geen bedrijf waar deze transitie zo zichtbaar is als in het artikel wordt gesuggereerd. Man en paard noemen zou helpen, maar dan blijven we lachen. Inkoopmanagement zou het willen, roept het al jaren, maar substantiële verandering blijven uit. Als inkoop werkelijk aan het stuur zit in een bedrijf dan was dat 5 jaar geleden ook al zo.

  • Anoniem | 30-06-2015 om 11:32

    Wat een bijzonder reactie van anoniem nr 1.. Inkoop evolueert en krijgt een stevige herkenbare positie bij professionele organisaties. “vroeger” waren inkopers bestellers met een kaartenbak en mochten geld uitgeven…tegenwoordig wordt inkoop bij vele organisaties daadwerkelijk betrokken bij toekomstige beleid…
    Anoniem nr1… benieuwd naar jouw organisatie en jouw niveau! En marketing, hoort ook in pakket van moderne inkopers en staat zeker niet gelijk aan onzin!

    • Anoniem | 30-06-2015 om 13:44

      “met een kaartenbak en mochten geld uitgeven…tegenwoordig wordt inkoop bij vele organisaties daadwerkelijk betrokken bij toekomstige beleid…” LOL. Bij alle organisaties, behalve overheid, waar ik heb gewerkt is de kaartenbak in de jaren 90 verdwenen. “Betrokken bij toekomstige” beleid is NIET aan het stuur zitten. Sinds midden jaren negentig zat/zit ik in verschillende inkooprollen in management teams van meerdere multinationale (sub)organisaties.
      Marketing is een mooi sausje om je product/dienst tegen een hogere marge te verkopen … heel erg waardevol met veel buikgevoel.

  • Anoniem | 30-06-2015 om 11:55

    Of een inkoper alleen een besteller is of een medebeslisser hangt af van zijn persoonlijkheid, inzet, “senioriteit” . De soft skills dus. De titel van dit artikel is alleen van toepassing bij bedrijven waar inkoop de core-business is!

    Bij alle andere bedrijven zou de directie geen knip voor de neus waard zijn als zij een inkoper aan het stuur van hun onderneming zetten.

    • Anoniem | 30-06-2015 om 13:44

      Briljant. En daarom doen directies het ook niet.

  • Paul t Hart | 30-06-2015 om 14:01

    Wat mooi om zo veel reacties te lezen….ik zie veel potentie bij sommige reacties om ook eens uit te spreken wat ze denken. Wel met open vizier natuurlijk, en niet vanuit een alias! Succes!!

    • Anoniem | 30-06-2015 om 22:32

      Nee dankjewel. Ik probeerde je artikel wat meer aandacht te geven. En dat is gelukt. Probeer alsjeblieft in je volgende advertentie wat verder van oeroude algemeenheden te blijven. Succes.

      • Anoniem | 02-07-2015 om 15:50

        Ah, als je een standpunt inneemt is het plots een “advertentie”. En dan volledig in anonimiteit reageren. Wees een vent/vrouw als je dit soort dingen roept.

      • Anoniem | 02-07-2015 om 21:42

        kleine nuance omdat het niet mogelijk is om op onderstaande reactie te reageren: het is een advertentie omdat er af en toe een fijne verhaal op deze site staat van 1 van de sponsoren… zeker niet omdat er sprake zou zijn van het innemen van een standpunt

  • Anoniem | 30-06-2015 om 17:18

    Helemaal eens met de mooie “oorzaak-gevolg” NLP vergelijking dat de keuze aan de inkoopprofessional is om klagend ‘achterin de bus te blijven zitten’, of assertief in verbinding te blijven met de business! Gelukkig kiezen steeds meer inkoopprofessionals voor goede coaching en training om het benodigde Persoonlijk Leiderschap te ontwikkelen om “achter het stuur” te gaan zitten.

    • Anoniem | 30-06-2015 om 22:33

      Zo. Die is lekker. Gelukkig zit je halverwege de bus ook achter het stuur, je hebt gelijk.

  • Anoniem | 01-07-2015 om 20:07

    Als je inkoop in de DNA hebt en je kunt je TW factbase, helder en transparant communiceren in- en extern. Dan in dat geval zal de strategische importantie van inkoop herkent en erkent worden. Niet moeilijker maken dat het is!

  • Anoniem | 02-07-2015 om 10:09

    Ik denk dat door de bank genomen Inkoop nog steeds niet aan het stuur zit, omdat Inkoop eenvoudig weg niet de missie en doelstellingen van een bedrijf bepaalt en ook niet onderdeel is van de business of het primaire proces. Ook niet in de publieke sector. De afdeling Inkoop levert een bijdrage en kan soms optreden als een tweede navigator. Ik ben het eens met de vaststelling dat soft skills belangrijker worden, maar dat is in veel functies het geval.
    De inkooptoppers, of dat nu een tactische inkoper is of een CPO weten hun weg zelf wel te vinden binnen een organisatie en zijn gewoon beter en effectieve in wat ze doen. De goede dingen doen en deze dingen heel goed willen doen.

  • Anoniem | 04-07-2015 om 15:04

    1. Inkopers zijn innovatie remmers en horen zeker in de bus maar niet aan het stuur.
    2. Inkopers zijn geen netwerkers en missen hierdoor regelmatig de boot.
    3. Inkopers liever met oude Dafjes rijden en niet met formule 1 auto’s, in Azie rijden ze allemaal formule 1
    Succes met dit anonieme commentaar.

    • Anoniem | 05-07-2015 om 18:05

      Hmm. Jammer dat ik het niet geschreven heb. Een kleine correctie: heb toch wel eens zzp inkopertjes gezien in een grote auto. Was wel vlak voor de crisis en was vast om iets te compenseren.

  • Anoniem | 05-07-2015 om 19:37

    Aardige reacties allemaal. Aan het stuur? Heren van Inquest, noem dan eens 5 bedrijven in Nederland waar de inkopers sinds bijvoorbeeld 1-3 jaar (mede) aan het stuur zitten. Uitzondering daargelaten, en dan heb ik het over individuen, ken ik geen bedrijf waar inkoop echt aan het stuur zit. (en kom alsjeblieft niet met Philips)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.