Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
11
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Peter Streefkerk
Categorie: Column, Inkoopboeken
Soort: ,

Innoveer jezelf

Innoveer jezelf

Wordt mijn werk straks overgenomen door een robot? Het zal niet direct dè vraag zijn die bij jou als inkoper opkomt als je wilt nadenken over de toekomst van je vak. Toch is de vraag zeker relevant nu begin augustus van dit jaar Facebook twee robots met elkaar liet onderhandelen. Hoewel het experiment voortijdig werd beëindigd, maakt het wel degelijk duidelijk dat ook het traditionele inkoopvak wel eens zijn langste tijd gehad kan hebben. Tenzij je zelf het initiatief neemt en de innovatie van jezelf, je afdeling inkoop en/of je vak inkoop wilt oppakken. Dan biedt het boek ‘Innoveer jezelf’ van Gijs van Wulfen je een uitgelezen kans dat proces op een gestructureerde manier in te gaan.

Wat ik nu kan, kan een robot straks ook
Of een beroep in de toekomst bedreigd wordt door een robot, hangt vooral af van de taken en werkzaamheden die bij een beroep horen. Niet alleen de huis-, tuin- en keuken activiteiten kunnen gedaan worden door robots. Er komen ook steeds meer robots die taken van hoger opgeleide mensen zullen overnemen. Bijvoorbeeld op het gebied van administratie en controle, waardoor er steeds minder accountants, administrateurs en belastingadviseurs nodig zijn. Vervang in de vorige zin de administrateur door de besteller en belastingadviseur door de inkoopadviseur en je weet dat je als inkoper vroeg of laat ook aan de beurt komt.

Waarom zou je innoveren, het gaat toch goed zo?
Tijd dus om te veranderen en innoveren, maar hoe doe je met name dat laatste? Om te beginnen moet de wil om te innoveren uit jezelf komen. In het eerste hoofdstuk benoemt auteur Gijs van Wulfen twaalf redenen om te innoveren verdeeld over jezelf, je werk en je organisatie. Daar voegt hij nog aan toe dat er zeer waarschijnlijk wel meer redenen te benoemen zijn. In het tweede hoofdstuk staat hij daar uitgebreider bij stil. De sense of urgency is er nog niet en de waan van de dag regeert. Herkenbaar en verklaarbaar voor veel inkopers die onder druk van de organisatie bezig zijn hun inkooptrajecten tijdig en correct af te ronden. Door nu inactief te blijven, missen we echter kansen om zelf aan het roer van de straks noodzakelijke innovatie te staan.

Innovatie is geen persoon of afdeling, het is een mindset
In het derde hoofdstuk gaat Gijs van Wulfen in op wat innovatie nu precies inhoudt. Hij licht toe wat de acht verschillen zijn tussen verbeteren (bijvoorbeeld lean six sigma) en innoveren. In het oog springende verschillen zijn dat innovatie een onzekerdere uitkomst kent, een vager iteratief proces is vol risico’s en uiteindelijk een grotere investering in tijd en geld vraagt dan verbeteren. Om de motivatie erin te houden sabelt hij vervolgens de tien grootste dooddoeners op het gebied van innovatie neer. Een feest der herkenning, want wat innoveren betreft zijn we liever lui dan moe. De kans op succesvol innoveren vergroot je daarentegen door het proces van innovatie planmatig en gestructureerd aan te pakken.

In zes stappen innovatief in je werk
Die aanpak reikt Gijs van Wulfen je aan in de hierna volgende hoofdstukken 4 tot en met 10. In hoofdstuk 4 beperkt hij zich tot een uitleg op hoofdlijnen over de zes stappen die je moet doorlopen. Op zich zijn het misschien open deuren als je de titels van de hierna volgende hoofdstukken leest (pak het juiste moment, kies een stip op de horizon, sta open en denk in kansen, bedenk nieuwe ideeën, experimenteer en leer, schaal op en volhard). Toch is het juist zijn heldere en eenvoudige beschrijving van die zes stappen, die het moeilijke en onbekende onderwerp innovatie concreet toepasbaar maakt.

Het zijn de mensen die in beweging moeten komen
Innovatie is niet iets wat uit zich zelf start, daar moet je wel wat voor doen. Het zijn dan ook de mensen die het initiatief moeten nemen om innovatie op de agenda te krijgen en dat vraagt continu denkwerk: waarom willen we innoveren, wat of wie is het onderwerp van innovatie, waar en wanneer gaan we innoveren en aan welke criteria moeten de innovaties voldoen. Allereerst om ze op te mogen starten en vervolgens om ze te mogen implementeren. Tot slot van dit hoofdstuk met een overzicht van de zes stappen geeft Gijs van Wulfen nog drie belangrijke tips: houd de snelheid erin, vorm je eigen innovatieteam en wees je bewust dat innoveren net als veranderen gepaard gaat met veel weerstand. Als je zelf verantwoordelijk wordt voor de gewenste innovatie, zal er veel afhangen van jouw inzet en motivatie.

Zonder gereedschap kom je niet ver bij het bouwen aan iets nieuws
Het boek sluit af met twintig handige tools die je nodig hebt om de innovatie te kunnen uitvoeren. Zonder goed gereedschap is het slecht werken en daar heeft Gijs van Wulfen goed over nagedacht. In één, maximaal twee pagina’s per tool legt hij uit wat hij ermee bedoelt en hoe je er mee aan de slag kunt. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ was vroeger de slogan van de Belastingdienst en dat zie je terug in dit laatste deel van het boek. Net zoals de rest van het boek zonder opsmuk geschreven. Dat maakt dat je er direct mee aan de slag wilt. Bijzonder vermeldenswaard aan het eind van de toolkit is de checklist om een innovatiebusinesscase te maken. Is het maken van een ‘gewone’ businesscase al een grote uitdaging voor veel mensen, een innovatiebusinesscase gaat nog een paar stappen verder. Een mooie uitdaging ligt in het verschiet.

Eindoordeel
Soms denk je van een boek dat het niets te maken heeft met je vakgebied of met je functie. Bij nadere lezing van de achterflap of een korte introductie op managementboek.nl kun en mag je dat nog steeds denken. Als je als inkoper echter met een kritische blik naar je eigen functioneren, dat van je afdeling en/of van je professie kijkt, zal je waarschijnlijk van gedachten veranderen. ‘Innoveer jezelf’ is zo’n boek dat je zeker nodig hebt om jezelf van nieuwe impulsen te voorzien. Stilstand is achteruitgang en in deze steeds sneller veranderende wereld kan dat ‘dodelijk’ zijn voor je eigen positie. Dit boek kan derhalve een bijdrage leveren om als inkoper een geheel nieuwe richting in te slaan.

Beoordeling

  • Nieuwswaarde: *****
  • Praktisch nut: *****
  • Toegankelijkheid: *****

Aanvullende literatuur

Boekgegevens
Auteur:
Gijs van Wulfen is professioneel spreker, auteur en trainer over innovatie en design thinking. Hij werkte als marketeer in de food-industrie en adviseerde bij Ernst & Young en Boer & Croon. Eind 2002 startte hij een eigen organisatie, die zich richt op het versnellen van innovatie in organisaties. Hij is de grondlegger van de VOORT innovatiemethode. Deze innovatiemethode verdubbelt de effectiviteit van het innovatieproces. Gijs van Wulfen helpt organisaties effectief te starten met innovatie en het bedenken van nieuwe producten en diensten.

Nederlandstalig | Paperback, 208 blz.
AnderZ | 1e druk, 2017
EAN: 9789462960541

‘Innoveer jezelf' is verkrijgbaar via www.managementboek.nl en direct uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek en hier om het e-book te bestellen.

 

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Reacties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.