Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
07
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

IT-leveranciers geven onomwonden opportunisme toe

IT-projecten falen vaak en veel. Bij sommige leveranciers zelfs tot 92 procent van alle gevallen. Opportunisme bij de leverancier en afkeer van IT in het management zijn de oorzaken.

IT-projecten mislukken vaak en opdrachtgevers zijn daar zélf vaak mede verantwoordelijk voor. Dat stelt Nico Beenker in zijn boek ‘Lead IT or Lose IT’. Ook bij een stevige managementaanpak, met hulp van inkoop- en adviesbureaus, gaat het nog in meer dan de helft van de gevallen fout, waardoor organisaties tonnen of zelfs miljoenen schade lijden. 

Opdracht te laag uitgezet
De auteur haalt zijn gegevens uit interviews en een online enquête onder een zevental gerenommeerde IT-bedrijven (Accenture, Capgemini, CRMWaypoint, Deloitte, IBM, Innoveer en Ordina) en hun klanten. Hij signaleert verschillende oorzaken voor het spaak lopen van de projecten. Het hardnekkige misverstand onder managers dat je verstand moet hebben van IT om als opdrachtgever goed te kunnen functioneren bijvoorbeeld. In Het management het opdrachtgeverschap dan te snel over aan een IT-specialist of een gedelegeerde opdrachtgever, met als risico dat de opdracht te laag in de organisatie wordt uitgezet.

Tekort schietend opdrachtgeverschap en te vage doelstelling zijn dikwijls funest. Maar ook een stevig gemanaged ‘fixed price’ contract is allerminst een garantie voor succes, omdat het niets anders doet dan het overhevelen van onzekerheden naar de leverancier, met gevolgen voor de samenwerking. IT-leveranciers maken het uitglijden overigens wel erg makkelijk, zo merkt Beenker op. Ook zij hebben een aandeel in het falen. Uit onderzoek blijkt wel dat de ene de andere niet is. Gevraagd naar het percentage projecten dat over tijd gaat of wordt afgebroken, lopen de antwoorden ver uiteen. Bij één gerenommeerde leverancier faalt maar liefst 92 procent van de projecten, bij anderen gebeurt dat minder, of bijna nooit.

Niet goed aligned
Opvallend: zes van de zeven IT-bedrijven geven onomwonden toe dat hun projecten meestal niet goed aligned zijn met de businesskant van hun opdrachtgever. Ook brengen ze doodleuk een offerte uit wanneer een businessdoel bij een klant niet duidelijk is. Een fraai staaltje opportunisme. Goed om over na te denken, voor de volgende keer dat je met een IT-leverancier om de onderhandelingstafel zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.