Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
04
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Koos Plegt
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

Jaarlijkse faalkosten ICT overheid 4 à 5 miljard euro

Jaarlijks verdampt 4 tot 5 miljard euro door falende ICT-projecten. Hoewel er sprake is van verbetering, is nog altijd niet meer dan 30 procent van alle projecten succesvol.

Hoogleraar beleidsinformatica aan de Universiteit Antwerpen en adviseur voor bedrijven en overheden Hans Mulder noemde bovenstaande cijfers voor de tijdelijke ICT-commissie van de Tweede Kamer, waarover De Volkskrant bericht. Vooral grote ICT-projecten, vanaf 7,5 miljoen euro, zijn vaak gedoemd te mislukken; slechts 7 procent daarvan slaagt. Ondanks de abominabele cijfers is er nog altijd sprake van een verbetering ten opzichte van tien jaar geleden. Toen werd er nog uitgegaan van jaarlijks 6 miljard euro aan ‘faalkosten’ en bovendien zijn er meer projecten.

Kleinere projecten noodzakelijk
Mulder gaat bij zijn cijfers uit van ruwe schattingen. Tegen de ICT-commissie van de Tweede Kamer, die onderzoek doet naar overheidsprojecten op ICT-gebied, noemt hij tevens enkele redenen waarom projecten mislukken. Dit heeft volgens hem met name te maken met de mensen, niet de techniek. Er zijn vaak meerdere partijen bij dergelijke projecten betrokken, waardoor het in de communicatie en het management misloopt. Ook onderschatten leveranciers de complexiteit nogal eens. De hoogleraar pleit voor meer kleine projecten, die makkelijker te stoppen zijn wanneer zij dreigen te mislukken.

Reacties:

  • Anoniem | 29-04-2014 om 09:55

    Een van de grootste problemen is dat de overheid intern geen collectief geheugen heeft. Iedere keer opnieuw wordt het wiel uitgevonden door zeer slimme, vaak jonge medewerkers, die zich weinig gelegen laten liggen aan de ervaringen van oudere collega’s. Werd vroeger senioriteit als een grote meerwaarde ervaren, nu worden seniorenze vaak gezien als trage dinosaurussen.
    Leren van fouten wordt keer op keer beschreven in lijvige raporten en subliem opgestelde nota’s nadat er weer een project is mislukt. Fouten, mismanagement en verkeerde beslissingen worden vaak afgedaan als leermomenten. Signalen van medewerkers worden beperkt opgevangen. Echter, het is bij mijn weten bijna nooit kwade opzet.

  • Anoniem | 18-06-2014 om 10:56

    Wat maakt het uit, we betalen er allemaal aan mij. De gemiddelde aanbestedende dienst krijgt zijn begroting toch wel rond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.