Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
01
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

JCB Procurement Services: waarde in inkoopkennis

Er is een steeds grotere vraag naar specialisten op inkoopgebied. JCB Procurement Services, dat onlangs toetrad tot het illustere rijtje sponsoren van Inkopers-Cafe, weet dit ook. “Zonder kennis van de markt is het lastig de juiste mensen te selecteren.”

JCB Procurement Services is een inkoopbureau dat vorig jaar haar eerste lustrum vierde. Het in 2005 opgerichte en in het Brabantse Goirle gevestigde bureau heeft als specialiteiten detachering en interim, werving en selectie en consultancy. In eerste instantie waren de activiteiten vooral regionaal georiënteerd, in Brabant en vanwege de ligging vlakbij de grens ook in Belgisch Vlaanderen. Inmiddels heeft het bedrijf zich ook landelijk weten te ontplooien, vertelt directeur/eigenaar Jan van den Broek. Zijn bedrijf richt zich niet op een bepaalde sector, maar binnen de industrie en techniek heeft het extra diepgang en specialiteit in huis. Van den Broek: “We zijn een echt inkoopbedrijf. Alle facetten van de markt zijn bij ons te vinden. Als je zoals wij midden in de markt zit, weet je ook wat een opdrachtgever wil en ben je een ideale partner.”

Specialisme
In de verdere uitrol van alle inkoopactiviteiten, waarbij vooral de groei van detachering en werving en selectie de aandacht krijgen, richt JCB zich vooral op kwaliteit en toegevoegde waarde. “Onze focus ligt niet op aantallen en volumes”, zegt Van den Broek. “We zijn geen urenfabriek. Het zijn geen honderden mensen die we detacheren. Wij houden van heldere communicatie tussen ons, de klant en de kandidaat en daarin bieden we zo goed mogelijke oplossingen.” De directeur onderscheidt twee soorten bedrijven binnen detachering, werving en selectie. “Bedrijven die, zoals wijzelf, gespecialiseerd zijn in inkoop, en generalisten. Het verschil ten opzichte van generalisten is de kennis die we toevoegen. We kijken altijd door een inkoopbril door de combinatie van onze achtergrond in combinatie met onze advies- en interim-diensten.”

De markt is het afgelopen jaar weer een stukje verbeterd ten opzichte van 2009. “Die groei merken we ook. Daarbij is het inkoopvak nu ook professioneler. Er is steeds meer vraag naar specialisten, met name bij functies op strategisch niveau. Inkopers met toegevoegde waarde, dat is de markt van de toekomst.” Dat betekent voor JCB een toename in veeleisende zoekopdrachten, volgens Van den Broek het sterke punt van zijn bedrijf. “Zonder kennis van het inkoopvak is het lastig de juiste mensen te selecteren. Je moet weten wat de sterke en minder sterke eigenschappen van iemand zijn en in een selectieprocedure is het een enorm voordeel als je op die manier met kandidaten kunt communiceren. Zij waarderen dat zelf ook.”

Spannend vak
Veel klanten letten sterk op het resultaat, waardoor het belang van inkoop alleen maar is toegenomen. Omdat hij zelf ook in dit vakgebied actief is geweest, onder meer op interim-basis, kent Van den Broek het klappen van de zweep. “Inkoop is een ontzettend spannend vak waarbij er elke dag andere uitdagingen zijn. Een inkoper mag nooit stilstaan, maar moet altijd op de hoogte zijn van marktontwikkelingen en telkens twee stappen vooruit denken. De inkoper is van nature sterk gericht op externe contacten, maar belangrijk is ook dat hij interne contacten in zijn eigen bedrijf weet te onderhouden. Draagvlak creëren en inkoop intern op de kaart zetten is belangrijk. Veel inkopers onderschatten dat.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.