Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
05
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

"Je hebt allrounders nodig om niveau te kunnen managen"

Als jong bedrijf met gelouterde professionals valt Aeves op in de markt voor advies, interim management en executive search. De dienstverlener hanteert een filosofie die niet alleen inkoop, maar de volledige commerciële keten beslaat.

Aeves is bijna twee jaar geleden opgericht door oud-medewerkers van DPA Supply Chain en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met ruim 15 medewerkers. Hun expertise ligt in de functies inkoop, sales en marketing, die gezamenlijk de commerciële keten van een bedrijf vormen. “Het verbaast me dat nog geen enkele dienstverlener in onze markt deze functies samenvoegt”, zegt mede-oprichter en Managing Partner Sherief Abdalla.

Abdalla ziet een grote samenhang tussen inkoop, sales en marketing. “Sales komt vaak bij inkoop en R&D uit wanneer strategische klanten zoeken naar innovatie, waarbij goede inkopers het doorgeefluik vormen naar leveranciers. Bezien vanuit de keten sluiten de functieprofielen van de strategische inkoper en de strategische verkoper bijna naadloos op elkaar aan. De commerciele keten complementeer je met marketeers, die primair verantwoordelijk zouden moeten zijn om sales, maar zeker ook de inkopers te ondersteunen.”

Beter bedrijf bouwen
Ondanks de perfecte ‘fit’ ziet Abdalla in de praktijk de rollen mijlenver uit elkaar liggen. Hier denkt hij met Aeves van toegevoegde waarde te zijn. “Ons doel is om onze klanten te ontzorgen en daarmee bedrijfsprocessen te optimaliseren. Hoe we dat doen? Door te zorgen dat afdelingen beter gaan samenwerken, door ze te verbinden en ze te adviseren en onze adviezen ook te implementeren. Maar ook door het trainen van jonge talenten in theorie en praktijk en hen mee te laten werken op afdelingen van onze klanten, eerst sales, dan marketing en/of inkoop. Zo creëer je allround commerciële professionals, waar er nu nog niet zoveel van zijn.”

De Managing Partner van Aeves verwijst naar ontwikkelingen in het vakgebied inkoop, waar allround professionals volgens hem al enige tijd de toon zetten. “Veel winnaars van de CPO van het Jaar-verkiezing in de afgelopen jaren zijn zij-instromers. Dat heeft een reden, want je hebt allround managers nodig om op niveau te kunnen managen. En laten we eerlijk zijn: binnen inkoop werken vaak nog niet de beste mensen. In mijn beleving vorm je goede inkopers door mensen met bredere commerciële vaardigheden in de inkoop te introduceren.”

Ambities
Een dienstverlener moet redeneren vanuit inhoud, vindt Abdalla. “Dat is aantrekkelijk voor mensen die zich binnen onze organisatie willen ontwikkelen, maar je wordt zo ook eerder serieus genomen door partnerbedrijven. Onze werkzaamheden worden aangevlogen vanuit onze adviesfunctie.” Aeves is actief voor zowel publieke als private organisaties en schuwt daarbij geen niche. De ambitie van het bedrijf is volgens de oprichter tweeledig. “Enerzijds is er de doelstelling ons gedachtegoed generiek geaccepteerd te krijgen, anderzijds willen we een robuust bedrijf zijn. Een geaccepteerde speler in dit spectrum met tevreden medewerkers en blije klanten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.