Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
05
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: E-procurement, Inkoop
Soort: ,

Johan Kennis: “Zorg dat je processen op orde hebt”

“Ricoh begon met het optimaliseren van het factuurverwerkingsproces, maar inmiddels hebben we het hele purchase to pay proces geautomatiseerd.” Johan Kennis, Account Manager Business Solutions bij Ricoh spreekt met passie over een best-case, waarbij het inkoop- en facturatieproces van Wolters Kluwer volledig ‘hands-free’ is gemaakt. “Kluwer zit in de transformatie van een traditionele uitgeverij, naar een kennisleverancier”, stelt Johan Kennis. “Dit heeft als gevolg dat er anders ingekocht moet worden. Ze zijn nu veel meer bezig met het inhuren van mensen, in plaats van het inkopen van producten die voorheen nodig waren om bladen te produceren.” Ricoh begeleidt de transitie al sinds 2007.

Ricoh is een leverancier van producten en diensten op het gebied van IT en Document Management oplossingen. “Maar bovenal zijn we een sparringpartner. We hebben business consultants met verschillende expertises in dienst, waaronder ervaren inkopers. We sparren graag met klanten over hun inkoopproces en het optimaliseren daarvan”, aldus Kennis.

Ontzorgen
Het automatiseren van operationele inkoop is de grootste kracht van Ricoh. “We hebben een heel palet aan oplossingen. We werken samen met veel verschillende partners, maar wij doen de implementatie, de support en de klantrelatie”, zo vertelt Kennis trots. “Daarnaast adviseren we ook steeds meer bij tactische en strategische inkoop. Dan praten we over spend management, het leveranciersbeleid, sourcing en contract management oplossingen. We ontzorgen heel breed en volledig. Van het spend tot het purchase to pay proces.”

Samenwerking
Vooral de dialoog en de samenwerking met de klant is volgens Kennis erg belangrijk. “Ricoh vertelt niet hoe het moet, maar begeleidt in het proces. De klant stelt zelf zijn wensen en doelen, en Ricoh helpt deze te bereiken. Dat hebben we voor Kluwer gedaan door onder andere een directe koppeling te maken met de systemen van Randstad. De inhuurorder en de urenregistratie wordt zowel bij Randstad, als bij Kluwer in het systeem gezet. De facturen worden vervolgens automatisch gematcht met de order en in het betalingssysteem gezet. Kluwer heeft hierdoor volledig inzicht op hun grootste kostenpost, namelijk de inhuur van experts. De volledige integratie van inkoop- en facturatieprocessen levert hen een forse tijdsbesparing op.”

100% grip
Het operationele proces is nu helemaal hands-free. “De klant heeft 100% grip op het hele proces van inkoop tot en met facturering. Het werk verschuift op deze manier steeds meer van uitvoerend naar controlerend. Ze hoeven alleen het proces nog maar te controleren en te kijken of er lampjes op rood staan. Als er een miss-match is met een contract of order, dan heeft een administratief medewerker dat snel gecorrigeerd. Dat scheelt ontzettend veel tijd, maar nog belangrijker is misschien wel dat Kluwer de werkzaamheden nu meer kan verleggen van een operationeel naar een tactisch of strategisch niveau. Ze hebben meer tijd om na te denken over de core-business.”

Footprint verkleinen
Ricoh werkt niet alleen samen met bedrijven om hun processen te optimaliseren, zoals in het voorbeeld van Kluwer, maar daarnaast ook om hun footprint op het milieu te verkleinen. “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Ricoh. Bedrijfsbreed hebben we een enorme focus op duurzaamheid, maar ook binnen samenwerkingen doen we er alles aan om de footprint van onze klanten te verkleinen. We denken samen met de klant na over de implementatie van slimme concepten, waardoor er bijvoorbeeld energie bespaard kan worden. Wij dragen graag bij aan de duurzaamheid van onze klant”, aldus Kennis.

Ricoh is een premium partner van InkopersCafe.nl

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.