Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
05
13
Kristel Hurenkamp
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Kristel Hurenkamp
Dossier: Inkoop
Soort:

Juist in moeilijke tijden kans voor dienstverleners

Het inkoopvak is volop in beweging. Zeker als het om werving- en selectie en consultancy gaat, merken veel inkoopbureaus veranderingen. Jan van den Broek van JCB Procurement Services vertelt hoe zijn bedrijf hier mee omgaat en welke meerwaarde zijn inkoopbureau juist nu biedt. 

Bedrijven beknibbelen op kosten, er zijn minder vacatures en kandidaten en sociale media lijken steeds meer het kanaal te worden voor het vinden van inkopers. De taak van inkoopbureau JCB Procurement Services wordt steeds belangrijker wil de wereld van inkoop op het juiste niveau blijven. Het bedrijf uit Goirle dat inmiddels landelijke bekendheid geniet, is behalve consultant ook specialist in detachering en interim en werving en selectie op het gebied van inkoop. Eigenaar en directeur Jan van den Broek ziet de wereld van inkoop vliegensvlug veranderen. Zeker als het gaat om werving en selectie. 

Social media als wervingstool
JCB merkt op dat bedrijven steeds vaker social media inzetten als vacaturekanaal. Op zich een logische keuze, afgezet tegen de huidige economische situatie, maar zeker niet de beste, vindt Van den Broek. Bedrijven denken door zelf op zoek te gaan naar kandidaten, geld en tijd te besparen. Maar het tegenovergestelde is volgens hem vaak de realiteit; bedrijven besparen juist tijd en geld door het bij een specialist neer te leggen. “Je hebt generalisten en specialisten. De juiste man of vrouw vinden voor een inkoopfunctie is echt een vak apart.”

Ruimte voor specialist
“Een specialist als JCB heeft de juiste relaties, kent de markt, heeft vakkennis én weet waar een inkoper aan moet voldoen”, vervolgt Van den Broek. “Bovendien kijken wij ook naar de softskills: past iemand wel echt bij de onderneming? Dat is net zo belangrijk.” Partijen die hun inkoopvacatures via social media proberen op te vullen houden met al deze punten te weinig rekening. “Ze doen zo’n sollicitatieprocedure ‘er even bij’, met als gevolg dat er later een ongeschikte medewerker op een niet passende functie zit. Dat komt de kwaliteit van het inkoopvak zeker niet ten goede. Voor ons is het core om de juiste mensen te vinden. Bovendien kunnen wij dankzij onze kennis en ons netwerk zo’n traject met veel grotere snelheid invullen.” 

Rol van consulting
De veranderingen in de wereld van inkoop hebben tot gevolg dat consulting bij JCB een nog grotere rol speelt dan voorheen. Er is een verschuiving zichtbaar. “Partijen kampen met vragen die voornamelijk betrekking hebben op kostenbesparing. Wat gaat er niet goed in het inkooptraject? En hoe is daar op te besparen? Partijen vinden daar zelf vaak het antwoord niet op.” Juist op deze vragen kan JCB een antwoord geven, door middel van een inkoopanalyse en op basis daarvan het bieden van meerdere oplossingen. “Wij vullen bedrijven aan daar waar nodig en zijn bovendien nauw betrokken bij de implementatie van de gekozen oplossing. Wij laten niet los na enkel advies gegeven te hebben”, vertelt Van den Broek. 

Volop mogelijkheden
In de rap veranderende inkoopwereld is er, juist ook in moeilijke economische tijden, ruimte voor specialisten. Van den Broek ziet daarom volop mogelijkheden voor zijn bedrijf en het vakgebied inkoop. “Daarbij moet je wel oog hebben voor wat er speelt in de markt en bereid zijn met ontwikkelingen mee te gaan”, constateert hij. “Om bedrijven en hun inkoopfunctie optimaal te ondersteunen, moet je al hun vragen kunnen beantwoorden en snel met resultaatgerichte oplossingen komen.”

Kristel Hurenkamp
Door Kristel Hurenkamp
Kristel Hurenkamp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.