Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
24
02
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
8
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Jumbo boycot producten vanwege inkoopprijzen

Jumbo boycot producten vanwege inkoopprijzen

Supermarkt Jumbo weert sinds enkele weken producten van Douwe Egberts, Bertolli en Ferrero, vanwege de inkoopprijzen. Dat geven woordvoerders van deze leveranciers maandag aan in het vakblad Distrifood.

Jumbo-klanten grijpen momenteel naast de olijfolie van Bertolli, de senseo-producten van Douwe Egberts, capsules van L’Or espresso, het pondspak Aroma Rood en twee theesoorten van Pickwick. Verder neemt Jumbo geen producten af van de merken Kinder, Nutella, Tic Tac en Ferrero.

Geen akkoord
Jumbo bevestigt dat de producten niet in de schapen liggen, zolang er geen akkoord is met leveranciers over de inkoopvoorwaarden. “Onze inzet is om een zo goed mogelijke prijs voor onze klanten te bedingen. Tot die tijd bieden we een passend alternatief, bijvoorbeeld ons huismerk”, aldus Jumbo.

Regelmatig conflicten
Met enige regelmaat komt het voor dat inkopers van supermarkten niet op goede voet staan met hun leveranciers, over de prijzen die ze voor producten moeten betalen. Jumbo had onlangs nog een prijsconflict met bierbrouwer Grolsch. Dit is sinds kort bijgelegd en de producten zijn weer verkrijgbaar. Ook Superunie lag afgelopen jaar overhoop met Grolsch.

Omzeilen boycot
De boycot van de verschillende producten zorgt voor veel reuring onder de ondernemers van Jumbo. “Een deel van de ondernemers koopt die producten nu bij derden in om de klant niet teleur te stellen. Het merendeel begrijpt de keuze van Jumbo echter wel, want de marges voor Senseo zijn echt minimaal”, zegt een Jumbo-ondernemer.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 24-02-2015 om 12:23

    Als vast klant van Jumbo was ik inderdaad afgelopen zaterdag verrast dat mijn Senseo niet in de schappen lag. Op zich een slechte zaak. Maar als professionele inkoper (met 38 jaar ervaring) snap ik de houding van Jumbo helemaal. En als er (hopelijk tijdelijk) een alternatief wordt aangeboden – wat inderdaad het geval was – dan mauwen we daar even niet over. Poot stijf houden Jumbo, want hier kan ik wel achter staan!

    vr.groet,
    Rob van Heeswijk – Assen

  • Anoniem | 24-02-2015 om 13:50

    Als inkoopadviseur voor de overheid zie ik het hier toch net even anders dan Rob.
    Bij aanbestedingen die de overheid uitschrijft wordt door ondernemers betoond dat er meer op economisch meest voordelige inschrijving gegund moet worden en niet op laagste prijs. Reden hiervoor is o.a. dat men innovaties wil stimuleren en wil voorkomen dat marktpartijen onder kostprijs moeten inschrijven. Op het moment dat het echter tussen private ondernemers gaat lijkt men hier echter helemaal geen boodschap (hoe toevallig in relatie tot dit artikel) aan te hebben en gaat het er enkel en alleen om dat men het geleverd krijgt tegen de laagste prijs. Dat dit dan mogelijk weer ten koste gaat van andere toeleveranciers enz. wordt voor het gemak maar even vergeten.
    De vraag is echter of de consument straks van dit alles iets gaat merken, of dat het enkel gaat ome winstmarge van in dit geval de Jumbo.

  • Anoniem | 24-02-2015 om 14:33

    Het doel van de Jumbo is winstmaximalisatie en dat is ook het doel van DE.
    Per definitie kom je dan in een spanningsveld. Extra complicerend voor DE is dat ze op Senseo pads geen monopolist (meer) zijn en dus de voorsprong bij de onderhandelingen deels kwijt zijn. Bovendien weten de makers van de huismerken redelijk goed wat de kostprijs is. Lastig voor DE. In het bericht wordt gesteld dat er nog geen overeenstemming is over de inkoopvoorwaarden. Het kan om geld gaan, inkoopprijzen die kans is groot.

  • Anoniem | 24-02-2015 om 17:55

    Volgens mij is dit conflict een aantal jaren ook al geweest. Uiteindelijk ging DE toen wel overstag, maar inderdaad: aan de prijs was het niet te merken.

  • Anoniem | 25-02-2015 om 09:17

    Toch wordt naar mijn mening hier te weinig stil gestaan met de machtpositie die Jumbo juist heeft tegenover de producenten. Door een dergelijke grootschalige boycot in te stellen wordt een significant gedeelte van de omzet in Nederland van de genoemde producten gepakt. Dit wordt volgens mij alleen maar gedaan om de winstoptimalisatie aan de kant van Jumbo te bewerkstelligen. Ik kan mij niet voorstellen dat de klant hier uiteindelijk de lachende derde zal zijn (oftewel een prijsverlaging t.o.v. de prijs zoals deze in de winkel lag).

    Het is natuurlijk een van de middelen om voor het bedrijf tot dit doel te komen maar het is wat betreft de interpretatie van de doelgroep wel een flip-of-the-coin of dit als positief of als negatief wordt neergezet.

    Ik hoop in ieder geval dat beide partijen er snel uit zullen komen en dat de consument uiteindelijk ook de vruchten van het resultaat mogen plukken. Anders zou het enkel margeverschuiving zijn van de producent naar de tussenhandel en dat zou toch wel een dramatisch resultaat zijn.

  • Anoniem | 25-02-2015 om 15:17

    Ik hoop toch echt dat de leveranciers hun poot stijf houden. Het kan niet altijd zo zijn dat er een inkopende partij denkt dat het elk jaar goedkoper kan. Ook een leverancier moet een bepaalde marge opbouwen om te kunnen blijven innoveren in hun productieproces, om nieuwe producten te kunnen blijven ontwikkelen en om hun eigen mensen aan het werk te kunnen houden. Ik geloof er helemaal niets van dat Jumbo dit verschil aan de consument doorgeeft. Het is gewoon leveranciertje plagen.

  • Anoniem | 26-02-2015 om 12:24

    De consument zou een vuist kunnen maken door Jumbo nu massaal links te laten liggen door naar andere supermarkten/speciaalzaken te gaan en aan te geven aan Jumbo dat dit komt omdat men bepaalde producten niet meer kan krijgen bij Jumbo, in de hoop dat Jumbo dan zwicht, maar grote kans dat Jumbo dit weer zo weet te draaien om de duimschroeven nog verder aan te draaien.
    Laat de klant in deze een statement maken.

  • Anoniem | 04-03-2015 om 18:28

    Ik vraag mij toch wel af hoeveel consumenten er daadwerkelijk zijn welke 3 of meer supermarkten aflopen om alleen de aanbiedingen te kopen. Dus in hoeverre moet Jumbo (of anderen) de inkoopprijs zo hard drukken dat leveranciers minimale marges gaan draaien waardoor we blijven opgezadeld met hetzelfde assortiment zonder vernieuwing (wanneer is er voor het laatst een nieuwe smaak pindakaas op de markt gebracht?) omdat de marges te klein zijn om R&D te funden..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.