Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
04
13
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Global
Soort:

Kannie waar zijn: Almere is echt de weg kwijt

In het centrum van Almere zijn ze de weg een beetje kwijt. Daar zijn recentelijk zes elektronische parkeerverwijsborden neergezet waar de inwoners niet veel van snappen, laat staan mensen van buiten Almere. De verwijsborden zijn bedoeld om meer informatie te geven over de dichtstbijzijnde, vrije parkeergarage en de beste route om er te komen.

Teveel informatie in paar seconden
In de luttele seconden die mensen in de auto nodig hebben om de informatie in zich op te nemen terwijl ze langs het bord rijden, worden ze geacht het volgende allemaal te zien. Rotondes en kruispunten, drukke en minder drukke routes, volle parkeergarages en parkeergarages met ruimte, hoe men daar moet komen en hoe de rondweg Almere er uit ziet. Daarnaast is het een hele toer om te zien waar men zich op het bord bevindt. Dit laatste wordt er niet beter op doordat de borden telkens gedraaid zijn ten opzichte van de kaart. Daardoor wisselen noord-zuid en is oriënteren lastig.

Aandacht in VARA programma ‘Kanniewaarzijn’
Reden genoeg voor het programma ‘Kanniewaarzijn’ van de VARA om daar een hilarische reportage aan te wijden. Daarin heeft de wethouder Ed Anker het erg lastig om de informatieborden uit te leggen en vertelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen waarom de borden niet deugen.

Europees aanbesteed en met Europese subsidie aangeschaft
Het dynamische parkeerverwijssysteem is volgens de regels Europees aanbesteed. Daarbij kwam de firma Data Display als goedkoopste naar voren, aldus een persbericht op de site van Data Display. 
De aanschaf van het systeem werd mogelijk gemaakt met subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Almere kreeg deze EFRO-subsidie omdat de Europese Unie van mening was, dat het systeem een impuls zou geven aan de bereikbaarheid en de uitstraling van het stadscentrum.

Waar is het fout gegaan?
Als men de reportage van het programma ‘Kanniewaarzijn’ bekijkt zonder acht te slaan op de humor, valt in ieder geval op dat de specificaties wat betreft leesbaarheid en duidelijkheid niet deugen. Zo lijken de specificaties ook niet te zijn afgestemd met verkeersdeskundigen. Dat beeld versterkt wethouder Anker zelf nog eens door in de reportage aan te geven dat het systeem experimenteel is en voor verbetering vatbaar. Men kan zich verder afvragen of het systeem in de praktijk wel (goed) getest is met een aantal testrijders uit Almere en daar buiten. Niet dat dit veel had kunnen helpen, als de specificaties in de basis al niet goed waren. 

Prijs en/of kwaliteit
Leverancier Data Display geeft zelf aan dat hij de goedkoopste was bij de aanbesteding. Dat wekt op zijn minst de indruk dat de prijs een belangrijk zo niet het belangrijkste gunningscriterium is geweest. De vraag is dan gerechtvaardigd of dat bij een dergelijk experimenteel systeem wel een juiste keuze is geweest. Op de vraag hoeveel het gehele systeem heeft gekost, meldt wethouder Anker een investeringsbedrag van € 600.000. Uit officiële documenten blijkt echter dat het systeem € 900.000 heeft gekost en aanvullend nog € 250.000 voor ‘Overige kosten derden’ is betaald. Ook hier voert onduidelijkheid de boventoon, net als bij de systemen zelf. 
 
Aanvullende informatie:

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.