Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
08
09
Dennis Mensink
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Dennis Mensink
Dossier: Logistiek
Soort:

'Kennisniveau leasen schrikbarend'

Het fenomeen leasen bestaat al ruim dertig jaar in Nederland. Toch is het bedrijfsleven er nog steeds weinig bekend mee, zeker in vergelijking met Angelsaksische landen. Dat concludeert de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL) na onderzoek. ‘Men heeft geen idee.’

Er zijn tal van argumenten te bedenken om te gaan leasen. Uw bedrijf houdt geld vrij, wat de liquiditeit ten goede komt en groei mogelijk maakt. Bovendien is het een eenvoudige manier van financieren, met een vrij laag risico. In het geval van financial lease is de ondernemer eigenaar van het object, of hij kan kiezen voor de ontzorging die operational lease (zoals gebruikelijk bij leaseauto’s) biedt.
Ondanks deze voordelen is er toch de nodige onbekendheid met leasen. De NVL, dat een onderzoek liet uitvoeren door onderzoeksbureau TNS NIPO, noemt het kennisniveau onder Nederlandse bedrijven zelfs ‘schrikbarend’. Zo weet twintig procent van de grootbedrijven het verschil tussen operational en financial lease niet. Overigens stijgt het kennisniveau van lease naarmate de organisatie groter wordt. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 540 bedrijven die leasen en 380 bedrijven die niet leasen.

Cash
'Het fenomeen leasen bestaat in Nederland al vanaf de zeventiger jaren. Je zou zeggen dat er inmiddels sprake is van een volwassen markt, maar dat blijkt toch niet zo te zijn', zegt Gerard van Lokven, secretaris van de NVL. Gerco Rietveld, director bij inkoopadviesbureau Significant, onderschrijft het onderzoeksresultaat slechts deels. 'Ik vind het wat generaliserend om te zeggen dat het kennisniveau in het bedrijfsleven erg laag ligt. Het is heel verschillend. Finance-afdelingen in grote organisaties zijn redelijk vertrouwd met leasen, maar op inkoopafdelingen is er veel minder aandacht voor. Daar gaat men veel sneller uit van “normale” inkoop.' Een gemiste kans, zo vindt hij. 'In de huidige crisis is cash verschrikkelijk belangrijk. Je komt echter zelden een inkooporganisatie tegen die een bewuste afweging maakt over kopen versus leasen. Dat zou vaker moeten gebeuren.'

Paradoxaal
De oorzaak van het lage kennisniveau op het gebied van leasen moet volgens Van Lokven, paradoxaal genoeg, gezocht worden bij de grote populariteit van het autoleasen in Nederland. Het leasen van auto’s gebeurt in ons land veel meer dan in omringende landen. ‘Let maar eens op bij verjaardagen. Als het gesprek daar op het onderwerp “leasen” komt, gaat het vrijwel altijd over het leasen van auto's. Dat is echter een apart vak. Na enigszins doorvragen over andere vormen van leasen, ook in ons onderzoek, blijkt: men heeft geen idee. Niet alleen over de voor- en nadelen, maar het is ook simpelweg de kennis die ontbreekt.’

Toch groei
Naast het fenomeen autoleasing is ook het beperkte aantal aanbieders en leveranciers volgens Van Lokven hier debet aan. ‘Het is een fenomeen gebleven van relatief bescheiden omvang.' Ondanks deze constatering weigert Van Lokven zich alleen maar negatief uit te laten. 'Er is immers sprake van groei.’ Volgens eigen cijfers is de omzet van leasing van  bedrijfsmiddelen het afgelopen jaar gestegen met 3 procent tot 6,3 miljard euro. Het jaar daarvoor zelfs met meer dan 20 procent. Dit is exclusief autolease.
Maar is het ‘schrikbarende kennisniveau’ dan wel zo erg? ‘Ik denk dat we dat het toch wel erg moeten vinden’, zegt Van Lokven. ‘Zie bijvoorbeeld de Angelsaksische landen, als Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië. Leasing is daar veel meer ingebed. Het gaan voor het gebruik in plaats van de  eigendom van een object is daar veel normaler. In Nederland is ligt het niveau op ongeveer 12 procent, in Angelsaksische landen is dit het dubbele. Het is niet zozeer een probleem, als wel een kwestie van gewenning. Gek genoeg is autoleasing in Nederland juist veel meer ontwikkeld. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het volledige serviceniveau. Daar houden wij Nederlanders wel van.'

Bijspijkeren
Wat er moet gebeuren om het  kennisniveau van de Nederlandse bedrijven bij te spijkeren? 'Wij willen een cursuspakket en e-learning-modules op de markt brengen. Informatie moet vooral op internet te vinden zijn, want het blijkt dat dat de eerste plek is waar men gaat zoeken. Wij moeten meer naar buiten komen om de begrippen die met leasing samenhangen op een laagdrempelig niveau in de markt te zetten, de positieve maar ook de negatieve punten duidelijk te maken.' Naast internet ligt er ook een rol voor verschillende beroepsgroepen. Met name voor accountmanagers in het bankwezen. 'Zij moeten het meer gaan aanbieden aan hun klanten.'
Tot slot zou het leasen zelf ook nog stukken makkelijker kunnen. Voor het leasen van een fotokopieerapparaat voor, zeg eens, vier cent per kopie hoeft het contract niet even complex te zijn als voor het leasen van een Airbus. ‘Leasen is een transactiegericht product. Veel aspecten komen pas aan de orde als de financiering al bijna rond is en komen dus laat op tafel. Dat moet transparanter.'

Dennis Mensink
Door Dennis Mensink
Dennis Mensink schreef in het verleden onder meer voor titels als NRC Handelsblad, AD en FEM en coördineerde verschillende corporate uitgaven. Momenteel combineert hij het mooie redactiewerk met het ondernemerschap bij Functioneel Wit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.