Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
03
09
Sander van den Broek
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander van den Broek
Dossier: Inkoop
Soort:

Kleur van inkoop

Bij een verblijf in een Frans wintersportgebied, bezochten mijn vrouw en ik de plaatselijke skiverhuur. Omdat zij nog volop bezig is zich de skitechnieken eigen te maken, kiest ze ervoor om niet zelf ski's aan te schaffen, maar deze te huren bij een lokale skiboer. Op zich een prima alternatief voor 'ski's in eigen beheer'. Iedereen die wel eens de ochtend na aankomst bij zo'n skiverhuurbedrijf heeft doorgebracht, snapt wat ik ertegen heb. Wachten, wachten en nog eens wachten. Tot je eindelijk een stel schoenen mag gaan aanpassen en de altijd vriendelijk, maar Franse, medewerker van het verhuurbedrijf je aan een paar kekke ski's helpt.

Om de wachttijd te doden, geef ik mijn ondernemersogen de kost. Wat zijn de belangrijkste factoren voor deze zaak om succesvol te zijn? De snelheid waarmee klanten worden geholpen? Blijkbaar niet, want als ik iemand zou moeten uitleggen wat er bedoeld wordt met 'de Franse slag', dan zou ik 'm meenemen naar zo'n skiverhuur

Natuurlijk speelt het aantal verhuurde ski's een belangrijke rol. Maar hoeveel invloed heeft de eigenaar van de verhuur daarop? Bepaalde zaken kan hij natuurlijk beïnvloeden, maar uiteindelijk is het aantal toeristen in het gebied de belangrijkste factor daarvoor. Logischerwijs concludeerde ik dat inkoop van de ski's een van de belangrijkste factoren zou moeten zijn. Immers koopt hij teveel in, dan haalt de omzet maar net de kosten. Koopt hij te weinig in, dan loopt hij omzet mis of zal hij dure nabestellingen moeten doen. Teveel ski's inkopen en het overschot tot volgend seizoen laten liggen, is ook geen optie. Als hij 'oude' ski's verhuurt, terwijl de zaak aan de overkant de nieuwste verhuren, dan zullen de klanten daar hun materiaal huren.

Dit jaar had ik de noodzakelijke tijd bij de verhuurder voor geen goud willen missen. Het snel ingetrede ochtendhumeur na het zien van de uitzinnige rij, maakte plaats voor een brede grijns van medelijden. Voor ons in de rij stond een Russisch echtpaar met twee koters. Vader was al voorzien van materiaal, maar vrouw en kinderen namen plaats in het hoekje waar skischoenen aangemeten zouden worden. Tegelijkertijd koos vader ski's en stokken voor zijn kroost uit. Doorgaans wordt dat materiaal op twee aspecten aangemeten: lengte en ervarening van degenen die de ski's gaat gebruiken. Aangekomen bij de ski's voor zijn vrouw, griste de forse Rus de voorgestelde ski's uit de handen van de verbaasd kijkende skiverhuurmedewerker. De Rus zet het vervolgens op een schreeuwen. "Svetlana!", bulderde de man door de zaak, aangezien hij niet één-twee-drie zijn echtgenote kon vinden. Een lichte paniek maakte zich meester van hem toen hij de lange rij hem enigszins geërgerd zag aankijken. Tot het moment dat hij oogcontact kreeg met zijn vrouw. Door de gebaren werd het me duidelijk, dat het om de kleur van de ski's ging. Of deze wel bij de strikt gekozen outfit van madame zou passen. "Very important", verexcuseerde de man zich, die blijkbaar het belachelijke ervan in zag. Een gegniffel ging door de zaak.

Zou er bij de inkoopbeslissing rekening gehouden zijn met de kleur van ski's? Ik kan het bijna niet voorstellen. Ordergrootte lijkt me belangrijker dan de verscheidenheid aan kleuren in het assortiment. En ski's van hetzelfde soort worden meestal maar in één ontwerp gemaakt.

Hoe de skivakantie was? Heerlijk! Er viel zoveel verse sneeuw dat ik niet meer kan herinneren welke kleur mijn ski's hadden...

Sander van den Broek
Door Sander van den Broek
Sander van den Broek is oprichter en uitgever van onder meer Inkopers-cafe.nl. Daarnaast is hij directeur van Buildnet Webservices.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.