Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
05
17
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

KLM ontwikkelt strategische partnerships om kosten te drukken

KLM wil niet langer tenderen, maar langdurige samenwerkingen aangaan met zijn strategische leveranciers. “Onze belangrijkste doelstelling is om door strategische partnerships met leveranciers te ontwikkelen, kosten te verlagen, innovatie te bevorderen en duurzaamheid te verankeren in onze strategie”, vertelt Michel Hilgersom, director inkoop van inflight services bij KLM. Voor een internationaal opererend bedrijf zoals KLM brengt dit niet alleen de gebruikelijke obstakels met zich mee. “Een van de internationale uitdagingen die de partnerships met zich meebrengen zijn de verschillen in culturen en gewoontes. Waar investeren in automatisering in Azië bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld is, wachten bedrijven in Noord-Amerika net zo lang, tot de oude systemen uitvallen.”

De inkoopfilosofie van KLM was voorheen: tenderen en kosten drukken. “Dit heeft steeds minder effect, doordat de inflatie de prijs vervolgens weer omhoog stuwde. We verdienen elk jaar minder aan onze passagiers en daarom zullen ook onze leveranciers elk jaar hun kosten voor de KLM moeten verlagen. Zij zullen ervoor moeten zorgen dat hun processen efficiënter worden. We zullen elkaar hierbij moeten helpen. We willen dit plan aantrekkelijk maken door strategische partnerships aan te gaan met enkele geselecteerde partijen, die we meer opdrachten gunnen. In Nederland hebben we al een aantal partijen geselecteerd, waarmee we een plan opstellen voor het komende jaar.”

Sustainability
Een ander component van de partnerships is het uitbouwen van sustainability. “We kopen bijvoorbeeld allerlei spullen, zoals thee, in het Verre Oosten. Bij de inkoop van dit soort producten moet je kritisch kijken of de productie op een ethisch verantwoorde manier plaatsvindt. Als uitgangspunt hebben we de UN Mandate. Deze uitgangspunten nemen we op in onze contracten en controleren we door de uitvoering van audits. Ook helpen we partners hun duurzaamheidsbeleid naar een hoger niveau te tillen”, vertelt Hilgersom.

Sustainability is volgens de director inkoop helaas geen zwart-wit gebied. “In Nederland zijn veel aspecten goed gecertificeerd. Internationaal is dit echter nog helemaal niet sterk ontwikkeld. Het dierenwelzijnskeurmerk voor kip in Afrika en het Verre Oosten is bijvoorbeeld nog helemaal niet aan de orde. Dat maakt het lastig. Hoe vertalen we onze normen naar al die verschillende landen, waar er vaak heel anders mee omgegaan wordt?”

Innovatie
KLM neemt ook innovatie als concrete eis op in zijn contracten met leveranciers. “We willen dat onze partners continue met ideeën komen over hoe we het product verder kunnen verbeteren”, stelt Hilgersom. “Er zijn twee niveaus binnen innovaties. De grootschalige, die bij ons vaak op logistiek gebied te vinden zijn, en kleinschalige innovaties, wat eigenlijk continue verbeteringen zijn. We werken hiervoor ook nauw samen met de afdeling product development en de afdeling logistiek.”

Grenzen vervagen
“De grens tussen organisaties en leveranciers zal in de toekomst steeds verder vervagen. De rol van de inkoper is om de brug te creëren tussen de business en de leverancier, de belangen voor beide partijen in de gaten te houden en zorgen dat je met elkaar dezelfde kant op werkt. Dat wordt een uitdaging voor de toekomst.”


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met premium partner SAP Ariba. In een reeks van gesprekken met Procurement Professionals gaan we in op de vraag: hoe kan inkoop zich verder ontwikkelen. Het ultieme doel van SAP Ariba is om de inkoop te ondersteunen op een hoger niveau te komen en hun successen te vieren. Onder de campagne #MakeProcurementAwesome worden inkopers aangemoedigd hun succesverhalen te delen en zo de positie van inkoop te verstevigen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.