Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
05
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkoop
Soort: ,

(Koffie-)partnerships aangaan helpt leveranciers en inkopers

(Koffie-)partnerships aangaan helpt leveranciers en inkopers

“De koffiemarkt is complex. Koffieleveranciers, machineproducenten en servicepartijen lopen door elkaar heen en maken onderlinge afspraken waardoor ze de gewenste marges kunnen behalen. Voor inkopende partijen is dat volstrekt niet transparant. Zij weten niet welke partij hun belang het beste dient. Organisaties moeten zich daarom beter richten op waar zij voor staan. Ze moeten vanuit eigen basiswaarden en doelstellingen kijken welke leveranciers bij hen passen. En daarmee partnerships aangaan die gebaseerd zijn op vertrouwen.” Zo geeft Arjan Douma, onafhankelijk koffieadviseur en eigenaar van De Koffieconsultant aan.

Deze waardegedreven aanpak betekent volgens Douma, onder meer dat koffie-inkopers en leveranciers over andere contractvormen zouden moeten nadenken. “Ik vind het bijvoorbeeld heel logisch om een flexibele contractvorm af te spreken, waarmee je kunt inspelen op de dalende of stijgende prijs van koffiebonen. Leveranciers zouden bijvoorbeeld gecompenseerd kunnen worden wanneer door een mislukte oogst of klimaatontwikkelingen de kostprijs stijgt. Dat zou dan ook de andere kant op moeten werken. De inkopende partij moet meeprofiteren wanneer de koffiebonen in prijs dalen. Om zo een facilitair partnership te ontwikkelen moet er wel sprake zijn van wederzijdse transparantie en vertrouwen. Het is echt een relatie die je met elkaar aangaat.”

Controle kwaliteit
Om dit soort partnerships beter te laten slagen is het volgens De Koffieconsultant ook heel belangrijk dat je duidelijke afspraken maakt over kwaliteitscontroles. Douma geeft aan dat dit in het belang van beide partijen is. “Organisaties die ontevreden zijn over hun koffievoorzieningen stellen vaak de leverancier daar niet van op de hoogte, omdat ze denken dat het toch geen zin heeft. In de praktijk komt dat inderdaad wel voor. Leveranciers die wel op de hoogte worden gesteld doen daar vaak te weinig mee, omdat de machine die ze op kantoor gezet hebben terugverdiend moet worden. Dat is echter zonde, want wanneer het contract afloopt zal de inkopende partij minder snel geneigd zijn om opnieuw zaken met ze te doen. Spreek daarom af dat de leverancier één of twee keer per jaar, een kwaliteitscontrole komt doen, waarbij gekeken wordt of de doelen voor energieverbruik, duurzaamheid en kostenbesparing gehaald worden, of de afstelling van de machine optimaal is en of de medewerkers tevreden zijn. Dat kost inderdaad tijd en geld, maar ik vind dat leveranciers dit proactief zouden moeten doen. Dit soort partnerships draaien om vertrouwen en normen en waarden. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.”

Duurzaam inkopen
Douma denkt dat met deze aanpak, gericht op samenwerking, vertrouwen en transparantie, de inkoop van koffievoorzieningen op meerdere vlakken van toegevoegde waarde kan zijn voor een organisatie, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid. Volgens Douma maken organisaties op dit vlak nu niet altijd een goede, weloverwogen keuze, mede vanwege een gebrek aan kennis en transparantie. “Wanneer je beleid is om duurzaam in te kopen kun je kiezen uit meerdere duurzame ketens. Daar zitten echter wel vaak haken en ogen aan vast. Sommige duurzame keurmerken rekenen hun boeren bijvoorbeeld wel een minimale koffieprijs voor, maar vermelden niet dat om hiervoor in aanmerking te komen de boeren eerst gecertificeerd moet zijn en dat vraagt een behoorlijke initiële investering. Je kunt dan als inkoper wel zeggen dat je koffie en thee duurzaam is, maar de vraag is of deze vorm van duurzaamheid bij het organisatiebeleid over duurzaamheid past.

Waardering medewerkers
Volgens Douma is het allerbelangrijkste echter dat je “als werkgever je medewerker kent en erkent door waardering te laten blijken met de juiste koffievoorziening. Personeel switcht tegenwoordig steeds gemakkelijker van werkgever. Secundaire arbeidsvoorwaarden worden daarom steeds belangrijker, en een goede koffievoorziening kan dan het verschil maken.” Ik zie met grote regelmaat werknemers hun eigen koffieapparatuur naar werk meedragen. Of ze komen vanuit het OV met grote coffee-to-go bekers aanzetten. Daarmee geven ze toch het signaal af naar hun werkgever dat een goede koffievoorziening blijkbaar niet op waarde wordt ingeschat. Vaak is in het verleden bezuinigd op de koffievoorziening, of is er sprake van gemakzucht (‘koffie is maar koffie’) of is men in zee gegaan met een bevriende accountmanager. Ik begrijp dat leveranciersrelaties belangrijk zijn en dat er geld verdiend moet worden, maar je moet niet te makkelijk en snel de situatie accepteren zoals die is. Maak een bewuste keuze waar jij voor staat als organisatie, kies niet de leverancier die toevallig op je stoep staat en waardeer je medewerker met een goede kop koffie (of thee).”

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.