Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
11
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Bas Heerink
Dossiers: Economie, Geen categorie
Soort:

Korting voor verlengen telefooncontract niet altijd aantrekkelijk

De markt voor mobiele telefonie lijkt aan de voorkant zo eenvoudig, maar aan de achterkant is deze markt bijzonder ingewikkeld. Veel bedrijven verlengen daardoor bestaande contracten met hun providers zonder goed naar goedkopere alternatieven te kijken.

De telefoniemarkt is ingewikkelder dan veel bedrijven denken. Door de grote hoeveelheid aan mogelijkheden is het lang niet altijd even makkelijk om de juiste aanbieding te kiezen. Mede daardoor verlengen bedrijven hun contract met de huidige provider vaak zonder naar alternatieven te kijken. Dit resulteert lang niet altijd in het goedkoopste abonnement. Bedrijven doen er daarom goed aan om ook bij andere providers offertes op te vragen, om zo de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar er zijn nog veel meer besparingsmogelijkheden. Uit enkele tips van besparingsexpert Maarten van Overeen op FM.nl blijkt waar je als bedrijf maar beter goed op kunt letten bij het afsluiten van een telefooncontract.

Gebruiksgericht
Waar veel bedrijven bijvoorbeeld weinig rekening mee houden, is dat het datagebruik de komende jaren flink kan toenemen. Hier is rekening mee te houden bij het afsluiten van de abonnementen. Iets dat bovendien bijdraagt aan lagere kosten is het rapporteren van de werknemers over het verbruik van hun mb’s, sms’jes en belgedrag. Zo voorkomt het bedrijf onder meer dat werknemers hun werktelefoon te veel gebruiken voor privésituaties.

Besparen
Het is de kunst voor bedrijven om een balans te vinden op het gebied van telefoonabonnementen. Als dit goed gedaan wordt, kan het bedrijf kosten besparen op de uitgaven aan telefonie. Mocht een abonnement te veel minuten, sms’jes of mb’s bevatten, dan is het bij veel contracten mogelijk om dit naar beneden bij te stellen. Lijkt het afgesloten abonnement wat aan de ruime kant, dan is het raadzaam om de telefoonfacturen maandelijks te controleren. In het geval van smartphones kunnen apps helpen om de kosten voor buitenlands spraak- en dataverkeer tot soms wel 90 procent te verlagen. Zo voorkomt het bedrijf dat onnodig geld verdwijnt naar de provider.

Vergelijken
Providers bieden bedrijven vaak een verlengingsvergoeding indien zij hun contract bij de huidige provider verlengen. Wat veel bedrijven niet weten is dat ondanks deze vergoeding, het abonnement nog altijd vele malen duurder uit kan vallen dan bij andere providers. Bedrijven doen er daarom goed aan om providers te blijven vergelijken, ondanks de energie die dit proces kost. Ook als zij tevreden zijn over de prestaties van hun provider, blijken alternatieven bij nader inzien vaak lang niet zo slecht als vooraf gedacht. Het ideale bedrijfsabonnement bestaat nog niet, maar bedrijven hebben zelf wel degelijk invloed op de hoogte van de telefoonkosten.

Reacties:

  • Bas van Harselaar | 22-11-2013 om 14:13

    Lijkt me voor de hand liggend dat het vrij naïef is om een op een te gunnen aan de zittende partij. Vooral de markt haar werk laten doen, zou ik zo zeggen en dan bedoel ik niet alleen door concurrentiestelling maar vooral door de juiste vragen te stellen. Zo ben ik onlangs met inkoop van telefoonabonnementen verrast door een (inmiddels in gebruik zijnde) onbekende oplossing. Dus je hoeft niet altijd inhoudsdeskundige te zijn om toch de beste oplossing uit de markt te halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.