Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
12
04
Marcel Doppenberg
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Marcel Doppenberg
Categorie: Column
Soort:

Kostenbespaarder of business partner?

U vraagt wij draaien. Dat is lange tijd de rol geweest van de inkoper. Zo gaat dat nou eenmaal bij staffuncties, zal menig collega nog zeggen. Stafmedewerkers staan negen van de tien keer volledig in dienst van de organisatie. Of specifieker nog, bij een commerciële organisatie primair opgesteld om de business te ondersteunen. Dat is gelukkig aan het veranderen. Afgelopen jaren is de rol van inkoopmanagement verschoven van kostenbespaarder pur sang naar strategisch gesprekspartner van de business. En dat kan nog veel beter.

De tijd dat de Afdeling Inkoop zich vooral inspande voor de laagste prijs bij leveranciers, ligt achter ons. Zo blijkt uit ons nationale onderzoek onder ruim 200 inkoopmanagers van grootzakelijke organisaties. 41% van de respondenten herkent de transitie naar strategische adviseur van de business. Het merendeel zegt overigens dat inkoop nog altijd ondersteunend is aan de business. Daarbij geeft zelfs 22% van de inkopers aan dat kosten besparen de belangrijkste prioriteit blijft.

Kostenreductie krijgt een andere invulling
Feiten en cijfers liegen niet. Dus ook deze percentages zal ik niet bestrijden. Maar ik zie wel dat kostenreductie een andere invulling krijgt. En dat is niet zo vreemd, want je leveranciers verder uitknijpen, komt niet ten goede aan de continuïteit van primaire bedrijfsprocessen waarin bijvoorbeeld de inkoop van belangrijke grondstoffen cruciaal is. Het besparen van kosten gaat veel meer over proceskosten verlagen, het kostenefficiënt inrichten van inkoopprocessen en beter leveranciersmanagement. Sturing op kwaliteit van geleverde producten en diensten plus het tijdig leveren daarvan wordt immers veel belangrijker. En daar zit ook veel meer toegevoegde waarde voor de inkoper.

Nu hoor ik u vast denken dat u wel de ruimte moet hebben om die strategische rol in te kunnen vullen. En de kans moet krijgen om op het juiste moment aan tafel te komen bij de business. Daar bent u deels zelf bij. Mijn ervaring is dat je die plek vooral moet verdienen! En dat kun je doen door de business veel meer en beter inzicht te geven in inkoopprocessen. Realtime inzicht in bestedingen bij leveranciers, voorspellende analyses over toekomstige (aan)bestedingen, digitale tenderprocessen waarmee je je interne klant veel sneller aan de juiste producten en diensten kan helpen.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer manieren om de positie van inkoper te versterken naar een rol als strategisch gesprekspartner van de business. Ga niet lopen klagen dat de business je te laat betrekt bij inkoopprocessen. Ga voor jezelf na hoe je jouw toegevoegde waarde kunt vergroten voor de business. Alleen dan word je serieus genomen als volwaardige gesprekspartner!

Marcel Doppenberg
Door Marcel Doppenberg
Country Manager Benelux en UK van SynerTrade

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.