Herbert Diess, momenteel chef Onderzoek en Ontwikkeling bij BMW, stapt over naar concurrent Volkswagen. Diess is vanaf 1 oktober 2015 verantwoordelijk voor de kern van het concern, de Volkswagen-personenauto’s. Ook volgt hij mogelijk Martin Winterkorn op als bestuursvoorzitter, zo schrijft FD.
Diess krijgt een belangrijke taak. De marges bij Volkswagen liggen lager dan bij de concurrentie. Concernbreed moeten de kosten €10 miljard dalen, terwijl tot het einde van 2019 ruim €85 miljard wordt geïnvesteerd.
Genadeloos snijden
Bij BMW bewees Diess al dat hij genadeloos kan snijden. Hij kreeg in 2007, als chef inkoop, de opdracht om binnen vijf jaar ruim €4 miljard te besparen op materiaalkosten. De klus voltooide hij een jaar voor de deadline.
Kostenkiller Diess
De Duitse pers doopte Diess om tot ‘Kostenkiller’. Dit zorgde bij BMW niet alleen voor vrienden, maar ook vijanden. Kort na zijn aanstelling als inkoopschef verving hij vier topmanagers door externen van General Motors en truckmaker MAN, bedrijven met een reputatie van zuinigheid.
Tweede kopstuk
Diess is het tweede kopstuk dat Volkswagen heeft gekaapt van de concurrentie. Eerder stapte Andreas Renschler over van Daimler om baas te worden van de truckdivisie.
Kostenkiller en genadeloos snijden suggereert als je een harde inkoop bikkel aan het roer zet dan komen de resultaten vanzelf. De werkelijkheid is dat de Supply Chain slimmer benut wordt o.a. door de het verwijderen van de waste, beter gebruik maken van de opportunities, i.p.v. alleen prediken over standaardisatie het ook daadwerkelijk belijden etc. en daarvoor heb je aan de top inspirerende en koersvaste leiders nodig. Indien de eerste resultaten zichtbaar worden krijgen ze vanzelf veel volgelingen.
VW heeft geleerd van Lopez. Die ging met de botte bijl erdoorheen maar bereikte op lange termijn toch niets.