Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
02
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Kritiek op agressieve inkoop van Jumbo

De kritiek op de inkoop van Jumbo neemt toe. A-merken zien dat de keten agressief inkoopt en te weinig rendement oplevert. “Jumbo heeft zich ontwikkeld tot het ettertje van de klas”, aldus een leverancier. Hiermee verwoordt hij het gevoel dat onder de leveranciers van de supermarktketen leeft.

De kritiek op Jumbo werd dit jaar bevestigd in een Industributie-onderzoek. Hierin daalde Jumbo zes posities in de overallwaardering. Voor Industributie-begrippen is dat erg veel, laat Distrifood weten.

Aanbiedingen
Naast de agressieve inkoop van Jumbo stellen de leveranciers ook dat het moeilijk is om de investering terug te verdienen, omdat de keten niet of nauwelijks met aanbiedingen werkt. “Aanbiedingen leveren volumeverkoop op, waarmee je je investeringen terugverdient”, aldus een leverancier.

Hogere inkoopprijs
In een reactie stelt Ed van de Weerd, directeur commercie bij Jumbo zich niet te herkennen in het beeld. Volgens Weerd worden de kosten voor promoties doorberekend in een hogere inkoopprijs. “Zowel producenten als retailers weten dat je op de lange termijn geen sterk merk bouwt met aanbiedingen. Ze hollen een merk eerder uit, dan dat ze versterken”, zegt de directeur. “Het is daarom opvallend dat veel producenten deze kortetermijnwerkwijze nastreven.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Albert Hoekerswever | 16-02-2016 om 15:28

    Jumbo hanteert de laagste prijsgarantie. Deze zekerheid voor de consument zal iemand moeten betalen. Ik trek de conclusie dat Jumbo de rekening van haar eigen formule niet zelf betaalt. Als jouw formule afhankelijk is van de loyaliteit van je leveranciers, haalt Jumbo met dit beleid haar eigen formule onderuit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.