Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
08
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koos Plegt
Dossier: Supply Chain
Soort:

Lagere kosten en hogere omzet door nieuwe ketentrends

Welke supply chain-trends maken een bedrijf concurrerender? Meer segmentering van ketens, nauwere samenwerking met partners en toepassing van analytics verhogen de aandeelhouderswaarde aanzienlijk, vinden ketenprofessionals zelf.

Naast Nederland (Universiteit Twente) heeft ook Amerika een UT die hoge ogen gooit als het gaat om inkoop en supply management. De University of Tennessee haalt nu het nieuws door tien ‘game changing’ ketentrends te onderscheiden die organisaties concurrerender maken. De faculteit supply chain management ondervroeg daarvoor 163 supply chain-professionals afkomstig van 132 bedrijven om uit te vinden welke aspecten de aandeelhouderswaarde van bedrijven kunnen vergroten. 

Integratie en tooling
Game changers zijn volgens de University of Tennessee onder anderen CRM, meer integratie met ketenpartners en tussen processen, nieuwe manieren om performance te meten en tooling voor business analytics. Zo is er een best practice van een samenwerking tussen kantoorinrichter OfficeMax en verpakker Avery Dennison die leidde tot een 22 procent hogere omzet bij het eerste bedrijf en 11 miljoen dollar aan besparingen in logistieke kosten. 

De dominante trend binnen Customer Relationship Management (CRM) houdt vooral in dat bedrijven meer segmenteren in hun producten en individuele ketenoplossingen bedenken voor deze segmenten. Eén bedrijf meldt hierdoor zelfs 48 procent minder voorraad aan te kunnen houden en de beschikbaarheid van eindproducten in de winkel van 96 procent naar bijna 100 procent te hebben verhoogd. 

Delen van informatie en strategie
Slechts 16 procent van de bedrijven waarvan mensen werden ondervraagd heeft een meerjarige supply chain-strategie, zo blijk uit het onderzoek. Een bedrijf als Whirlpool heeft wel zo’n transformational strategy  die al leidde tot hogere service levels en 20 miljoen dollar aan besparingen in het logistieke proces. Maar niet alleen nauwere samenwerking en een strategie maken veel mogelijk, ook het delen van informatie tussen afdelingen en zelfs bedrijven en het loslaten van business analytics op deze data maken hogere omzet, minder werkkapitaal en lagere kosten mogelijk. 

Reacties:

  • Harry Aa | 13-11-2016 om 15:28

    Voor mijn master thesis op het gebied van inkoop heb ik een enquête gemaakt over de relatie tussen Business Analytics en Inkoopprestatie. Momenteel ben ik hard op zoek naar enquête respondenten! De enquête duurt ongeveer zeven minuten. Ik zou het erg waarderen als u deelneemt aan het onderzoek! https://goo.gl/EuMPPD

    Hoe de inkoopprestatie verbeteren met behulp van business analytics? Ontdek het!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.