Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
08
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Logistiek
Soort:

Leverancier overgeslagen bij ketenintegratie

De logistieke sector kijkt voor het optimaliseren van processen vooral naar de eigen interne organisatie. Integratie met processen van leveranciers komt nog maar weinig voor, zo blijkt uit onderzoek.

Snel kunnen schakelen is noodzakelijk om winstgevend te werken in de transport- en distributiesector. Interne processen zijn vaak al goed met elkaar geïntegreerd, maar IT-processen zijn nog niet voldoende geoptimaliseerd voor ketenintegratie. Dit blijkt uit in opdracht van Fujitsu uitgevoerd onderzoek. Slechts een derde van de 450 ondervraagde beslissers in deze sector heeft interne processen afgestemd op die van leveranciers. De obstakels hiervoor liggen vooral in de eigen organisatie.

Efficiencyverbetering
Op de managementagenda staat ketenintegratie met afstand bovenaan, zegt Fujitsu, dat spreekt over een efficiencyverbetering van minimaal 20 procent voor bedrijven met een goede integratie. In het onderzoek valt te lezen dat ketenintegratie in de praktijk vaak afgestemd is op de optimalisatie van eigen processen, systemen en interfaces in plaats van end-to-end oplossingen voor eindgebruikers. Niet verrassend is het dan ook om te horen dat de belangrijkste beweegreden voor ketenintegratie de verbetering van de eigen interne efficiency is.

Meer volgers dan leiders
Veel ondernemingen kennen zichzelf een leidende rol toe in de keten, maar feitelijk is maar 8 procent daadwerkelijk regisseur in de keten, aldus het onderzoek. Op lange termijn is ketenintegratie het meest rendabel voor zowel de organisatie als de volledige keten wanneer de eindgebruiker centraal staat. Dit besef is aanwezig in de sector, maar als obstakels op de weg naar volwassenheid noemen de respondenten de eigen organisatie (33 procent), de mensen (21 procent) en de technologie (20 procent).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.