Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
07
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Supply Chain
Soort:

Leverancier veroorzaakt hapering Nissan

De automotive industrie laat regelmatig zien – soms positief, dan weer negatief – wat de kracht van een goede supply chain is. Nu is het Nissan dat de productie in de VS en Japan drie dagen op moest schorten vanwege een onderdelengebrek.

De oorzaak ligt bij leveranties, die hebben vertraging opgelopen. Toeleverancier Hitachi Automotive Systems, verantwoordelijk voor computeronderdelen die elektronische sturing geven aan de motor, kon niet op tijd leveren. Wereldwijd heeft de hapering in Nissans supply chain effect op de productie van ongeveer 20.000 auto’s.

Supply chain-nachtmerrie

De onverwachte productiestop lijkt in elk geval op de ultieme supply chain-nachtmerrie voor een merkleverancier. Ook laat de situatie rond Hitachi zien hoe kwetsbaar industrieën zijn die steeds vaker buiten de grote chipleveranciers (die al op de maximum capaciteit draaien) moeten zoeken naar partijen. Hitachi, dat uiteraard benadrukt dat haperingen als deze eerder uitzondering dan regel zullen blijven, zegt dat de vertraging ontstond door een gebrek aan één van de schakelcircuits binnen de computergestuurde motorcontrole-unit die aan Nissan levert. En hoewel het geen namen noemt, geeft Hitachi wel toe dat het hiervoor afhankelijk was van één enkele leverancier, een buiten Japan gelegen bedrijf.

Het gebrek aan Hitachi-stuuraandrijvingen dat Nissans productiestop heeft veroorzaakt, is een nogal ironische gang van zaken voor een Japans automobielbedrijf dat altijd zo trots is geweest op het ‘just-in-time’ (kanban)-systeem, oorspronkelijk ontwikkeld door Toyota. Op een door Hitachi en Nissan samen belegde persconferentie moest Yasuhiko Honda, executive managing director van Hitachi, het antwoord schuldig blijven op de vraag wat de oorzaak is van het plotselinge tekort aan schakelcircuits. ‘De chipleverancier moet ons nog uitleggen wat er aan de hand is.’

Overigens is het sourcen van een specifiek schakelcircuit van een enkele chipleverancier niet ongewoon in de auto-industrie, waar de marges klein zijn en spelers voortdurend op zoek naar kostenvoordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.