Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
12
14
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Duurzaam inkopen, Inkoop
Soort:

“Lijstjes met inkooptrends vaak erg traditioneel”

Eind 2014 nadert en daarmee verschijnen ook de trends voor 2015 op het internet. De vraag is alleen in hoeverre deze lijstjes met inkooptrends raakvlak hebben met de werkelijkheid. Een trendlijst die onlangs online is geplaatst, had als top 3 trends: ketenoptimalisatie, kostenbesparing en behoefte flexibiliteit.

InkopersCafe.nl vroeg NEVI hoogleraar inkoopmanagement Bart Vos om zijn inzichten met ons te delen. “Deze inkooptrends stroken wel met de werkelijkheid, maar zijn wat aan de conservatieve kant. De trends blijven algemeen en laten eigenlijk zien waar we nu mee bezig zijn, maar niet wat de toekomst gaat brengen”, licht Vos toe.

Kostenbesparing niet op nr 1
Vos bekijkt de trends met een kritische blik, maar is niet somber gestemd. “Ik ben wel tevreden dat kostenbesparing niet op nummer 1 staat”, vertelt Vos, “We moeten niet stoppen met kostenbesparingen, maar we moeten ons daarbij niet richten op de laagste prijs. Heel vaak is dat namelijk niet de juiste oplossing. Inkopers zouden de focus meer op ‘lifecycle costing’ moeten leggen. Inkopers moeten de effecten inschatten van het feitelijke gebruik van inkoop en de gevolgen voor de organisatie. Kostenbesparing is heus geen vies woord, maar het wordt vaak verengt tot de laagste prijs.”

Duurdere oplossingen beter
Volgens Vos zijn duurdere oplossingen soms beter dan de laagste prijs. “Energie-efficiënte oplossingen zijn bijvoorbeeld vaak beter, maar duurder in de aanschaf. Het is een investering, waarvan de opbrengst niet zeker is. Dit zorgt voor een complicatie voor de inkoper. Die zit namelijk met een budget en wordt erop aangekeken wanneer het fout gaat. Als de oplossing een voordeel blijkt te zijn, dan valt dit voordeel vaak op een andere plek in de organisatie. Op organisatieniveau maakt het dus niet uit, maar de inkoper zegt: ‘ik word erop aangekeken.’ We hebben inkopers nodig die gaan knokken, die zeggen: ik ga voor de duurdere en daarmee betere oplossing.”

Duurzaamheid en innovatie
Vos geeft aan het wel eens te zijn met de nummer 1 trend voor 2015, namelijk ketenoptimalisatie. “We moeten ketenoptimalisatie alleen wel benaderen op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Deze onderdelen zijn realiseerbaar in samenwerking met de leveranciers. Het feit dat deze trend bovenaan staat, suggereert dat we doorhebben dat we verbeteringen niet alleen kunnen doen. We hebben partners nodig.”

Stapje verder in 2015
“Voor mij zou het jaar geslaagd zijn als we het punt bereiken dat mensen ‘ziek’ worden van duurzaam inkopen, omdat het zo normaal geworden is. Het moet volledig in het systeem zitten van de inkoper en in het bedrijfsleven. Hopelijk komen we hiermee in 2015 een stapje verder.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.