Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
22
06
10
Wim Nieland
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wim Nieland
Dossier: Column
Soort:

LinkedInkoop

Social media lijken met bijna 300 miljoen hits op Google wel de hype van 2010 te worden. Iedereen die zichzelf maar een beetje serieus neemt, heeft minstens een pagina op Facebook, LinkedIn of Hyves. Om in contact te blijven met je volgers, gebruik je Twitter en je werkgever heeft zijn corporate bedrijfspresentatie op YouTube staan. Je bent helemaal onderdeel van de community. Nog zo’n woord dat door marketingmensen is uitgevonden. De publieke opinie van een actueel onderwerp of merk achterhaal je tegenwoordig door naar de ‘pers’ op de social media te kijken. Tot mijn verbazing zijn de hippe social media zelfs in de saaie Haagse politiek doorgedrongen. Bijgestaan door een leger aan communicatieadviseurs en campagnestrategen, worden ze zeker effectief ingezet, schat ik zo in.

Ik moet bekennen dat ik zelf een serieuze poging heb gedaan om Hyves onder de knie te krijgen. Én dat ik zelfs een aantal filmpjes op YouTube heb staan. Maar het valt me toch tegen hoeveel moeite het kost om er zo nu en dan eens wat nieuws op te zetten. Hoe anders is dat met LinkedIn! Zonder marketing of communicatie gestudeerd te hebben, denk ik dat die website ook zakelijk een blijvertje is. Je moet er natuurlijk de lol van inzien om on-line een adresboekje aan te maken en bij te houden. Maar áls je die stap eenmaal hebt gezet, ontdek je dat het eigenlijk een balboekje is met nog veel meer functionaliteiten. Ik wil mezelf niet verslaafd noemen, maar ik kijk wel dagelijks even of er updates in mijn netwerk zijn. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Zo spreek ik bijvoorbeeld regelmatig op een NEVI-bijeenkomst mensen aan met ‘weetjes’, waardoor er direct een leuk en inhoudelijk gesprek volgt. Niet zo oppervlakkig alleen over het weer of de WK-rel van de Bavaria-babes. En ik ben blijkbaar niet de enige die dat doet. Daar kwam ik achter toen ik vorige maand van werkgever wisselde. Dat heb ik geweten zeg. Een stortvloed aan berichtjes met felicitaties kwam over me heen. Erg leuk van de mensen in mijn netwerk, bedankt!

Ik weet het wel, er zijn al erg veel boeken geschreven over hoe je optimaal kunt profiteren van LinkedIn. Ik wil daar geen samenvatting van geven, maar één ding is me erg duidelijk geworden: durf vragen te stellen aan de mensen in je netwerk. Je contacten vinden het fijn om je te kunnen helpen. Schroom dus niet om deze gratis helpdesk in te schakelen. Stel je voor: in de ideale wereld zit je als inkoper met onderhandelingen die dreigen vast te lopen, of zelfs al muurvast zitten. Je raadpleegt de ‘helpdesk’, waar je on-line vrienden je razendsnel kunnen bijstaan. Daar komt een geniale tip uit, waardoor je als winnaar uit de bus komt. Daar kunnen geen tien adviesbureaus tegenop. LinkedInkoop is de toekomst.

Misschien dat de formateur en de fractievoorzitters in Den Haag (die toch een aardige ‘uitdaging’ hebben) op deze manier ook hun formatieprobleem kunnen oplossen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat de openbaar toegankelijke social media in Den Haag alleen een middel waren om kiezers te werven. Het huidige formatieproces speelt zich traditiegetrouw weer in de achterkamertjes af. Jammer…

Wim Nieland
Door Wim Nieland
Wim Nieland is directeur publiek bij AevesBenefit; hét inkoopadviesbureau voor Advies, Werving & Selectie, Detachering en Outsourcing. Kijk voor meer informatie op de website van AevesBenefit (AevesBenefit.com).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.