Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
02
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Categorie: Inkoop
Soort:

Logistiek onder de loep

Binnen de ketenbeheersing speelt logistiek een belangrijke rol, maar het loopt tegen zijn grenzen aan. 'We moeten opnieuw kijken naar het logistieke proces.'

Wat is de kracht van de Nederlandse logistieke sector? Peter van der Meij, voorzitter van de stichting Nederland is Logistiek wijst er allereerst op dat logistiek een 'heel diffuus begrip' is. Van der Meij: 'Logistiek is niet alleen containers en dozen schuiven, maar ook heel veel knappe koppen die allemaal bezig zijn om bedrijfs- en bevoorradingsprocessen efficiënter te laten lopen. Niet alleen in de industrie, maar ook in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, of evenementen. Tsunami's zijn logistiek, André Rieu is logistiek; logistiek zit overal.'

Open grenzen
Nederland heeft zich sterk ontwikkeld na het opengaan van de Europese grenzen. De sector heeft zich ontpopt van logistiek met een binnenlands karakter naar logistiek met een Europees karakter. 'Nederland is een natuurlijke plaats waar producten uit lagelonenlanden een laatste behandeling kunnen krijgen op weg naar de Europese consument of fabriek. Generieke producten moeten bruikbaar gemaakt worden  voor zowel een Fin, een Fransman als een Duitser. Denk aan de onderscheidende voltages in de verschillende landen.' Na het opengaan van de grenzen is Nederland de laatste bushalte geworden in die keten. Deze activiteiten worden “value added logistics” genoemd en scheppen ruim 200.000 banen 'Inmiddels is de wereldhandel verder veranderd', ziet Van der Meij, 'Denk alleen al aan de snelheid waarin mobiele telefoons op de markt komen. Die moeten geen twee maanden op zee  dobberen, want dan is er alweer een nieuw model.'

Duitsland en België hebben inmiddels weer een deel van de markt ingenomen, maar Nederland blijft een leidende macht. 'We hebben van nature altijd samengewerkt. Je kunt dat polderen noemen, maar samenwerken is ons in elk geval niet vreemd. Juist in de logistiek moeten concurrenten samenwerken in een neutrale omgeving om inkomende en uitgaande  goederenstromen effectief af te wikkelen.

Duurzaamheid
Ketenregie is steeds belangrijk. Dat wil zeggen dat veel partijen met elkaar moeten samenwerken. Zoals producenten die met elkaar in een groot magazijn gaan zitten, om transport richting de binnenstad  beter te plannen. Denk aan kwetsbare voedingsmiddelen die gekoeld moeten blijven, daar werken bedrijven in samen om efficiënter en duurzamer met elkaar om te gaan. 'Duurzaamheid is een economische factor', zegt Michael Jurriaans van de Stichting Connekt. 'Vervoer is een economische noodzaak, maar het loopt tegen grenzen aan. Daarom moeten we opnieuw kijken naar het logistieke proces.'

Het Innovatieprogramma Duurzame Logistiek is een initiatief van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, door Connekt uitgevoerd. Jurriaans vertelt over een groot aantal projecten die via brancheorganisaties lopen. 'In dertien branches zijn we nu aan de slag. We benaderen aangesloten bedrijven en nemen hun logistieke proces onder de loep. Er valt nog veel winst te halen, zowel in bedrijfseconomische- als in milieu termen.' Onthaasting in de keten is een andere manier om besparingen op te sporen. 'Is alles wel spoed? Als zendingen minder veeleisend zijn, kunnen ladingen gecombineerd worden met een andere vracht.'

Inkopen
Tevens loopt er een thema duurzaam inkopen bij Connekt. 'Er wordt bij het tenderen van logistieke diensten nog niet gekeken naar duurzaamheid. Er zijn bedrijven die dat juist graag willen, maar niet goed weten hoe ze dat moeten invullen. Dan gaat het om de vrachtwagens die rondrijden, maar ook om de organisatie er omheen. Je moet dan afspraken gaan maken over prijs, maar ook over het milieuaspect en de monitoring.' Jurriaans benadrukt dat de activiteiten van Connekt vooral verkennend van aard zijn. Er is niet één oplossing voor duurzame logistiek.'

Dat logistiek als belangrijk instrument in het duurzaamheidsvraagstuk wordt gezien is tekenend. Het belang van logistiek is de afgelopen twee decennia sterk vergroot. Waar vroeger bedrijven alleen het transport uitbesteedden, geldt dat nu ook voor opslag , productie en assemblage. Van der Meij: 'Logistiek begint binnen te komen in de boardroom. Je ziet daar nu erkenning van het belang van supply chain management. Wat gaan we produceren, waar gaan we het produceren, voor welke markt en met welke grondstoffen? Logistieke bedrijfskundige afwegingen zijn de bestuurskamer ingekomen.'

Schaalvergroting
De schaalvergroting op industrieel gebied heeft ook geleid tot schaalvergroting bij logistieke bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn DHL en DSV. Deze ondernemingen kunnen een verdeelcentrum in Dubai aanbieden, opslag faciliteren voor een fabriek in Zuid-Afrika of invoeren via Roemenië. Logistiek is voortdurend rekening houden met veranderende mondiale verhoudingen. Van der Meij: 'Iedere drie, vier of vijf jaar zie je de betekenis en belang van havens en plekken waar geproduceerd wordt veranderen. Nu is China een lagelonenland, maar als daar een thuismarkt ontstaat, verandert dat ook. Logistiek is continu in de bestuurskamer aanwezig.'

Auteur: Koos Plegt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.