Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
23
09
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Sourcing / Outsourcing
Soort:

Lokale sourcing reanimeert wegkwijnende sector

De simpele vraag 'waar worden mijn onderbroeken gemaakt?' markeerde het begin van een succesvolle onderneming. De Amerikaanse start-up Flint & Tinder laat zien hoe sourcing centraal kan staan in het 'why' van een bedrijf.

Sourcing draait niet alleen om het vinden van de goedkoopste of kwalitatief beste producten van de meest aantrekkelijke leverancier. Steeds vaker maakt het integraal onderdeel uit van de perceptie van een merk bij de klant en zelfs de missie en visie van het bedrijf. Volgens de Britse managementgoeroe Simon Sinek onderscheiden bedrijven die succesvol zijn zich niet door betere producten, maar door dat zij beter aan kunnen geven waarom ze iets doen en wat ze ermee willen bereiken. Zijn slogan ‘Start with the why’ heeft inmiddels veel navolging gekregen in het bedrijfsleven. Het pas vorig jaar gestarte Amerikaanse kledingbedrijf Flint & Tinder is een mooi voorbeeld van hoe sourcing al het verschil van de wereld kan maken.

Crowdfundig
Een vraag als ‘Waar worden mijn onderbroeken gemaakt?’ kan het begin zijn van een succesvolle onderneming. Jake Bronstein, oprichter van Flint & Tinder zag dat bijna al het in de Verenigde Staten verkochte ondergoed voor mannen afkomstig was uit opkomende economieën. Daarop startte hij in april vorig jaar een Kickstarter-campagne met als missie om dat te veranderen, een beter product te maken en de Amerikaanse 'cut-and-sew'-industrie nieuw leven in te blazen. Crowdfunding moest geld bij elkaar brengen voor zijn initiatief, waar private investeerders geen brood in zagen. Na een maand crowdfunding had Bronstein bijna drie ton (in dollars) aan financiering bij elkaar, de meest succesvolle Kickstarter-campagne op dat moment.

Alle producten van Flint & Tinder zijn gemaakt van Amerikaans katoen, dat traditioneel van een hoge kwaliteit is waardoor ze lang meegaan en comfortabel zijn. Het bedrijf gaat er prat op dat alle kledingstukken gemaakt worden in een meer dan honderd jaar oude fabriek (een familiebedrijf) die in 2008 hard geraakt werd door de crisis. Bronstein zegt dat hij voor elke duizend onderbroeken die hij maandelijks verkoopt, ergens in zijn supply chain een baan kan creëren of behouden. En bij onderbroeken blijft het niet eens. Inmiddels verkoopt Flint & Tinder ook shirts, jassen en zelfs scheerartikelen.

Nieuw project
Het succes van Bronsteins initiatief is enorm. Het magazine Esquire noemde zijn bedrijf in het najaar van 2012 als een van de tien beste nieuwe online winkels voor mannen en een tweede Kickstarter-campagne bracht dit voorjaar de financiering bij elkaar voor een nieuw project: de '10-year hoodie', een praktisch onverwoestbare capuchontrui van hoge kwaliteit katoenvezels, die in principe een leven lang meegaat en gegarandeerd tien jaar. De filosofie achter deze trui is dat een kledingstuk duurzaam moet zijn, zelfs als het recyclebaar is. In korte tijd verkocht hij meer dan 11.000 truien met een omzet van meer dan een miljoen dollar, opnieuw een record voor een Kickstarter-campagne. Het enorme succes van Flint & Tinder laat zien hoe krachtig een sourcingstrategie is die stevig in het 'why' is verankerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.