Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
09
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Supply Chain
Soort:

Lokalisme in toeleveringsketen neemt toe

Lokalisme in toeleveringsketen neemt toe

Bedrijven verkleinen steeds vaker hun afhankelijkheid van mondiale toeleveringsketens, om zich te focussen op lokale producten. Dat is ten eerste te wijten aan protectionistische maatregelen die import duurder maken. Ten tweede willen nationalistische consumenten steeds vaker dat hun producten in eigen land gemaakt zijn. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau A.T. Kearney.

Het onderzoek benadrukt dat mondiale ketens zeker nog niet gaan verdwijnen. Lokaliseren is immers voor veel bedrijven een lastige taak, zeker wanneer ze afhankelijk zijn van producten die slechts in een bepaald gebied beschikbaar zijn. Dit soort trends zijn volgens A.T. Kearney bovendien cyclisch. Mondialisering kan hierdoor snel weer aan belang toenemen.

Technologie
Volgens A.T. Kearney brengt lokalisatie veel voordelen met zich mee. Zo kan het tot meer transparantie, minder schadelijke milieueffecten en kortere toeleveringsketens leiden. Nieuwe technologieën kunnen hier aan bijdragen. Het onderzoek noemt 3D-printers als voorbeeld. Daarmee kunnen retailers het gewenste product in hun winkel afdrukken, waardoor de toeleveringsketen in sommige gevallen praktisch verdwijnt.

Kosten
A.T. Kearney stelt dat recent onderzoek toont dat 55% van de Amerikaans consumenten geen vertrouwen heeft in grote multinationals. In 2012 gold dat slechts voor 36% van de Amerikanen. Volgens het bureau is de grotere nadruk op lokalisatie dan ook begrijpelijk. Het waarschuwt wel dat er ook nadelen aan verbonden zijn, zoals hogere kosten en een fundamentele verandering van de bedrijfscultuur.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.