Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
11
14
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
3
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Inkoop, Outsourcing, Sourcing / Outsourcing
Soort:

Lufthansa bespaart 70 miljoen door uitbesteding

Luchtvaartmaatschappij Deutsche Lufthansa splitst zijn it-divisie Lufthansa Systems op. Dit wordt voortaan uitbesteed aan IBM. Daarvoor is onlangs een zevenjarig contract gesloten met de waarde van een miljard euro. Lufthansa verwacht hiermee jaarlijks zeventig miljoen euro te besparen en sneller nieuwe technologie te kunnen toepassen, zo schrijft Computable.

IBM neemt daarnaast ook zo’n veertienhonderd medewerkers over. De automatiseerder gaat activiteiten uitvoeren voor zo’n 450 klanten van Lufthansa Systems op infrastructuurgebied en zal een verregaande standaardisering doorvoeren. De takken Airline Solutions en Industry Solutions van Lufthansa Systems gaan verder als zelfstandige bedrijven.

Afronding in 2015
De reorganisatie zal, naar verwachting, in het eerste kwartaal van 2015 zijn afgerond. Dit vindt plaats na goedkeuring van de raad van toezicht bij Lufthansa en de antitrust-autoriteiten. De herstructurering zal 240 miljoen euro gaan kosten.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 02-12-2014 om 14:48

    Als ik heel eerlijk ben, dekt de titel de lading niet helemaal van de inhoud van het artikel. Daar staat namelijk dat Lufhansa verwacht dat zij 70 miljoen gaan besparen met uitbesteden. Een fenomeen dat best vaak voorkomt. Bij aanvang van uitbestedingstrajecten vermelden hoeveel je denkt te besparen. Het is waarschijnlijk de grootste drijfveer geweest om aan te besteden en zal de basis hebben gevormd voor de business case. Daarnaast trekt het ook nog eens de aandacht van de lezer.

    De praktijk is echter weerbarstiger, zoals blijkt uit talloze onderzoeken over het succes van uitbestedingstrajecten Legio voorbeelden van uitbestedingstrajecten die na verloop van tijd worden omgezet naar inbestedingstrajecten. Soms met vermelding wat dat dan weer gaat opleveren. Oorzaak: de zaken worden vaak mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn en men heeft de eigen processen niet goed op orde. Dat laatste wordt ook wel ‘het garbage in – more garbage out’-principe genoemd. In bijgaand artikel wordt daar ook nog even bij stil gestaan:
    http://ricohblog.nl/corporate/mds/garbage-in-more-garbage-out/

    Verder ben ik wel benieuwd naar de ervaringen van inkopers als ze bij uitbestedingstrajecten worden ingeschakeld. Ik zeg bewust als, want het gebeurt nog te vaak dat inkoop geen gesprekspartner is als uitbesteding aan de orde is.

  • Anoniem | 02-12-2014 om 17:07

    IBM doet het werk 33% goedkoper dan Lufthansa zelf. Dacht het niet, dus dit contract wordt na 7 jaar erg veel duurder of weer beëindigd. Inkopen heet dat.

  • Anoniem | 02-12-2014 om 19:53

    Of Lufthansa geld heeft bespaard door deze deal kunnen ze pas over 8 jaar weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.