Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
05
09
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Mag de tijdelijke inkoper blijven?

Het is een ijzeren wet bij economische teruggang: als het minder gaat bij een bedrijf, vliegen de tijdelijke krachten als eerste de deur uit. Geldt dit ook voor interim-inkopers?

'Het aantal aanvragen voor interim-inkopers is gehalveerd', zegt Alex Couperus van inkoopadviesbureau INSINC, dat onder meer gespecialiseerd is in detachering van inkoopprofessionals. Dat is veel, maar elders is de schade nog veel groter, weet Couperus. 'Inkoop is als het gaat om detachering van interim-personeel minder hard getroffen dan HRM, ICT, de juridische wereld of andere specialismen. Bedrijven stoppen die ICT-projecten bijvoorbeeld gewoon.’ Dat neemt echter niet weg dat de inhuur van interim-inkopers dus ook zeer fors is teruggelopen. ‘Dat zeg ik op gevoel, maar mijn marktkennis is vrij goed. Ik zit al vijftien jaar in de inkoop.'

Op de bank
INSINC heeft rond de veertig medewerkers, waaronder zo'n tien freelance inkopers. 'Dat laatste is altijd een streven. Het gaat dan om specialisten voor commodities, bijvoorbeeld iemand die gespecialiseerd is in de inkoop van energie.' De bespiegelingen voor zijn bedrijf zijn momenteel nog goed. 'Wij draaien nog steeds winstgevend. Maar een bedrijf dat de laatste jaren te hard is gegroeid met middelmatig personeel, tja... die mensen zitten nu op de bank.' Couperus geeft hoog op van zijn collega's. Kwaliteit is volgens hem ook een voorwaarde om aan de slag te kunnen in de inkoop. 'Nu het aantal aanvragen is gehalveerd, is er veel aanbod van goede kandidaten. Nu kun je er zo acht krijgen, waar een bedrijf vroeger bij wijze van spreken mazzel had met twee inkopers. Om je op dit moment te onderscheiden moet je met een echte topkandidaat komen. Als iemand vroeger nog weinig ervaring had, werd dat nog met de mantel der liefde bedekt, maar nu is dat niet meer zo.' Dit merkt hij bij het detacheren van personeel. 'Aan de goede kant, daarmee bedoel ik de beste kandidaten, hebben we nog geen last van de tarieven, maar met een mindere kandidaat moeten we de tarieven wel bijstellen.'

'Beste resultaat ooit'
Max Boodie, oprichter en algemeen directeur van DPA Supply Chain People, zegt dat zijn bedrijf nog maar weinig last heeft van de economische teruggang. De omzet is zelfs toegenomen. 'Het eerste kwartaal van dit jaar hadden we ons beste resultaat ooit, met als hoogtepunt de maand maart. Als we het hebben over detachering in het eerste kwartaal slechts één persoon “op de bank” gehad. Dat was een logistiek specialist. In de breedte hadden we echter nog steeds te weinig mensen.’
Na 1 april zag Boodie wel dat het hier en daar wat begon te ‘verstrakken’. ‘We kregen ineens negen interim-professionals terug uit detacheringsopdrachten, waaronder vijf “logistiekelingen”, drie trainees en één publieke senior inkoper. Gelukkig hebben we al wel weer wat van deze mensen kunnen plaatsen op prachtige nieuwe opdrachten, maar per 1 mei hebben we nog één of twee interim professionals teruggekregen.'

Zorgeloos
Will Bakker, interim-inkoper en specialist op het gebied van Europese aanbestedingen, zegt als freelancer nog weinig last te hebben van een moeilijke economie. 'Het gaat wel goed. Niks aan de hand eigenlijk. Ik werk een aantal dagen per week op interim-basis bij het ministerie van Economische zaken.' Van collega's zegt hij ook nog weinig negatieve geluiden te hebben gehoord. 'Het kan best zijn dat als mijn contract afloopt, ik me dan zorgen ga maken', zo zegt de nu nog vrij zorgeloos klinkende interimmer.

Logistiek
Het is volgens Boodie met name een uitdaging om logistieke specialisten aan de slag te krijgen. 'Je moet je dan afvragen of dat aan de economie ligt, of aan onszelf. Wij zoeken de oorzaak in eerste aanleg ook bij onszelf. We hebben door diverse oorzaken te weinig aandacht kunnen besteden aan de logistieke activiteiten en daarom hebben we nu nieuwe mensen aangenomen die de kennis en ervaring hebben om onze positionering op gebied van logistiek – met name in Zuid-Nederland – te verbeteren.' Het aantal aanvragen voor interimmers vanuit het publieke en private domein is minder geworden, maar Boodie wijst naar de 'hitrate' van zijn bedrijf. 'Als wij met detacheren een hitrate hebben van tussen de 30 en 35 procent – dat wil zeggen dat we zo'n één op de drie aanvragen succesvol kunnen invullen – dan kunnen we nog steeds goed draaien – zeker als wij die hitrate omhoog krijgen, ook als er minder aanvragen binnenkomen.' De aanvragen voor met name publieke detachering en voor onze businessconsultant die weer net als in de jaren 2000-2003 bezig zijn met ouderwetse besparingsprogramma’s nemen toe.

Waarom veel concullega’s last hebben van de recessie? ‘Ik ben natuurlijk subjectief, maar ik denk dat vele concullega’s niet in staat zijn om zich net als wij heel snel aan te passen aan de veranderende marktsituatie. Het is zoals Darwin het zegt: het gaat om de organisaties die zich het beste weten aan te passen. Ik heb concullega’s gesproken die zeiden: “als iemand nu zegt dat het goed gaat, dan liegt hij!”. Dan denk ik: “Ik zal mijn mond dan wel houden.”’

Hand op de knip
Daar waar het niet hoeft, houdt DPA Supply Chain trouwens wel de hand op de knip, erkent Boodie. 'We plaatsen geen algemene advertenties meer in vakbladen bijvoorbeeld. Maar we blijven wel gericht investeren in marketing.’ Dat is Boodies idee van anticyclisch bezig zijn. Tezamen met het aannemen van goede mensen. 'Inkoop is nog steeds “hot”. Door de recessie is dat alleen maar toegenomen. Dat is al jaren het geval trouwens en dus niet alleen van de laatste maanden.’ Lag de nadruk in de afgelopen jaren op groei, nu ligt deze vaak op antigroei, dus krimp. ‘In beide gevallen is er werk aan de winkel voor inkoop en dan heb ik het niet eens over al het werk dat er in de publieke markt verzet moet worden. Als er dus iemand voorbij komt die echt goed is dan nemen we zo iemand gewoon aan. Ik geloof in ons vakgebied en ik geloof in ons zelf. Tegelijkertijd: iedere zakelijke dienstverlener zit normaliter maar zes maanden voor een faillissement, dus het blijft uitkijken.'

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.