Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
16
01
14
Paul t Hart
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
18
Door Paul t Hart
Dossier: Onderzoek
Soort:

Marktplaatsen, de weg naar succes...

Jaren geleden hebben wij als InQuest de marktplaatsconcepten al eens aan de tand gevoeld. Een panel van juristen, zzp’ers, opdrachtgevers gingen aan de slag. Was/is een marktplaats nu het middel om de juiste mens op de juiste plek te krijgen? In eerste instantie denk je:” ja, snel en goedkoop”…..iedere functie geef je wat parameters mee, geeft aan wat de selectie criteria zijn en hup….de juiste man/vrouw wordt zo voor een schappelijk prijsje in je schoot geworpen. Wauw, mooi, snel en vooral goedkoop! Toen was men het niet eens: opdrachtgevers gaven aan dat het absoluut werkte, zzp’ers zagen het vnl als een belasting en vonden de machine achter de machine een black box, en juridisch gezien……ach ja, juristen  hebben altijd gelijk, nietwaar?..;-)

Nu even reflecteren graag: is het nu nog steeds een succes? Is het altijd goedkoop? Ik durf best de discussie aan dat dit niet overal het geval is. Waarom? Laat me even uitrazen. Veel organisaties roepen, in navolging van andere organisaties, “wij willen ook een marktplaats”. Waarom men met een marktplaats aan slag wil (aanleiding), wat men daarmee wil bereiken (doelstellingen) en of het überhaupt geld oplevert (business case) is vaak niet duidelijk. Is kostenbesparing de driver, of wil de organisatie de beste professionals selecteren? Markt- en probleemanalyses worden vaak onvoldoende uitgevoerd en de marktplaats wordt als ‘me too’ project snel opgestart. Andere organisaties doen immers ook aan iets wat lijkt op een marktplaats en kostenbesparingen op externe inhuur klinkt natuurlijk altijd goed.

“Professionals’ inhuren op het hogere niveau is via een marktplaats in mijn ogen een verkeerde manier van de juiste man/vrouw voor de juiste plek. Er komt veel meer kijken bij het selecteren van die juiste persoon. Natuurlijk, opleidingsniveau, aantal jaren werkervaring, ervaring in complexe omgevingen, etc. zijn belangrijk (harde criteria) , maar…….Hoe vaak worden kandidaten niet afgewezen met als reden: de persoon past niet binnen het team, communicatie stijl past niet, de KLIK is er niet. Het zijn voornamelijk de soft skills dus die er voor zorgen of iemand wel of niet past binnen een organisatie. Hard skills zijn inderdaad heel makkelijk te vangen in een marktplaats concept, maar de soft skills welke steeds belangrijker gaan worden in een schaarser wordende markt van echte professionals , worden te vaak onderbelicht. Het in de markt zetten leidt onvermijdelijk tot enorm veel reacties, waarbij opdrachtgevers veel tijd kwijt zijn om deze te kunnen beoordelen. , veel tijd in het houden van interviews, terugkoppelingen geven……schieten we dan niet het doel voorbij is al snel een reactie uit de gehele markt.

Kan het ook anders? Ja, roep ik dan uit volle borst! Waarom niet terugpakken naar een raamovereenkomst voor specialistische functies. Voor de meer ondersteunende functies , is de marktplaats een uitkomst omdat hier de softskills van minder groot belang zijn. Neem max 5 gerenommeerde bureaus op in de raamovk en laat deze haar ding doen. Bij veel specialistische bureaus is enorm veel specifieke kennis aanwezig waar bedrijven absoluut voordeel van hebben en het opbouwen van partnerships leidt tot interimmers met de juiste ‘fit’. Jarenlange ervaring in een niche, specifieke interview technieken welke aangepast worden op een bepaalde functie, interviews waar men voornamelijk de softskills check, beoordeelt en weegt.

Ach, dit blijft een onderwerp waar al veel of gezegd en gezwegen is. Vaak zullen de lezers van dit soort columns roepen dat het een hoog “wij van wc eend adviseren wc eend” gehalte heeft. Misschien is dat ook wel zo, misschien zie ik het allemaal verkeerd, maar de wereld veranderd. De vergrijzing zal invloed hebben op de economie, de schaarste zal ontstaan en dan hebben we meer nodig dan een marktplaats die verteld welke kandidaat het beste past op de functie…..toch?

Paul t Hart
Door Paul t Hart
Paul t Hart is Managing Consultant Interim Management InQuest Interim BV

Reacties:

  • Anoniem | 16-01-2014 om 11:19

    Paul, Helemaal mee eens!
    Marktplaats is goed voor de ‘commodity’ diensten. Absoluut niet geschikt voor het hogere segment inkoop. Het inkooptrucje kennen we allemaal maar het is uiteindelijk de mens die het verschil maakt. Het zgn. gunningsgehalte. Hier komen dus met name de soft skills bij kijken. Een bemiddelingsbureau met een lange duurzame relatie met zijn ZZPers kent zijn ZZPers al geen ander en weet, in goed overleg met de opdrachtgever, bijna altijd de juiste succesvolle match te maken. Zodra het contact met de directe opdrachtgever wegvalt door tussenkomst van marktplaats is dit gedoemd te mislukken.

    Rob Overgaag I INKOOPMENSEN

  • Anoniem | 16-01-2014 om 11:46

    Paul, prima stuk. Resultaten tellen niet? Worden projecten wel eens geëvalueerd die alleen op de goedkoopste prijs zijn aangenomen? Iemand die in het verre verleden een WO diploma heeft gehaald, is dat de garantie voor het succesvol uitvoeren van het project? Als specialist zit ik al jaren in het vakgebied. Het persoonlijk contact valt weg bij het marktplaats concept. Je mag alleen reageren op hetgeen wordt gevraagd en krijgt een hele korte tijd om schriftelijk vragen te stellen. De antwoorden zijn meestal er kort en bevatten zo min mogelijk extra informatie.
    Wij weten als geen ander dat je daarmee geen gevoel krijgt over de cultuur bij de opdrachtgever. Dit gevoel is nodig om de juiste kandidaat (soft skills) voor de opdrachtgever te selecteren.
    De terugkoppeling van de marktplaatsen naar de kandidaten die hebben gereageerd laat helemaal te wensen over. Ze beginnen al door de reactie vanuit ‘no-reply’ te versturen. Zonder verdere opgaaf van reden worden kandidaten afgewezen. Is dit transparant? Beloon je daarmee de kandidaten die hebben gereageerd?
    Ik ben ook voorstander van specialistische bureaus. Het uurtarief zou ondergeschikt moeten zijn, het uiteindelijke resultaat is van belang. Daar wil ik wel op afgerekend worden.
    Frank de Vet, TopBUYers.

  • Anoniem | 16-01-2014 om 13:58

    Kan me grotendeels vinden in het betoog van Paul.
    Los van de discussie over de toegevoegde waarde van marktplaatsen voor ZZP’ers heb ik ook mijn twijfels over de motieven om met een marktplaats te beginnen. Volgens mij is het niet voor niets dat marktplaatsen eigenlijk uitsluitend in de overheid worden gebruikt. Het is namelijk een prima uitvlucht om aanbestedingen te voorkomen. Vanuit de overheid heeft men weinig vertrouwen in aanbestedingen. Enerzijds omdat de kennis en vaardigheid ontbreekt om een goed doordachte aanbesteding te schrijven anderzijds omdat er weinig vertrouwen is in inschrijvende organisaties. De keuze valt uiteindelijk op “de meest economisch voordelige inschrijving” wat dan in de praktijk vaak niet de juiste keuze blijkt te zijn. De marktplaats is dan een makkelijke escape. Een keuze die met populistische argumenten eenvoudig te verdedigen valt (de praktijk is weerbarstig) maar feitelijk een gebrek aan vertrouwen in een goede aanbesteding moet maskeren.
    De uiteenzetting van Paul over een kwalitatief arm matchingsproces door het ontbreken van adequate matchingsmogelijkheden (soft skills) is een essentieel gebrek bij marktplaatsen. Komt nog bij dat ZZP’ers door de overvloed aan marktplaatsen door de bomen het bos niet meer zien. Om nu op tientallen sites profielen aan te gaan maken en aanvragen in de gaten te houden is onbegonnen werk.
    Ik denk zelf dat de betere kandidaten weinig gebruik maken van marktplaatsen. De top professionals in de markt worden pro-actief benaderd en hebben geen re-actieve marktplaats met afbraaktarieven nodig om een nieuwe opdracht te vinden. Daarmee verwordt de marktplaats zo’n beetje tot het afvoerputje van de detacheringsmarkt.
    Daarnaast bouw je geen serieuze relatie op met je leveranciers. Daarvoor is het volume per leverancier simpelweg te klein. Van een constructieve samenwerking met leveranciers is dan ook geen sprake. Voor de klant ben je als leverancier één van de velen waar zaken mee gedaan wordt. Een anoniem nummertje, alle prachtige initiatieven rondom leveranciersborrels ten spijt. Andersom hoef je dan ook geen commitment vanuit leveranciers te verwachten. En juist daarin vind je ook vaak grote voordelen door bijvoorbeeld scherpe tariefsafspreken te maken o.b.v. een verwacht volume aan inzetten of een betere match omdat de leverancier investeert in het leren kennen van de opdrachtgever waarbij ook de cultural fit gemaakt kan worden.
    Conclusie: Met minder leveranciers (traditioneel preferred supplier beleid) kan je in mijn optiek betere resultaten bereiken mits je de moeite neemt om tijd en effort te steken in een goed doordacht inhuurproces en een uitgebalanceerd preferred supplier beleid met goede afspraken.

  • Anoniem | 16-01-2014 om 16:51

    LOL, preken voor eigen …. LOL

  • Anoniem | 16-01-2014 om 18:43

    Gevolg van marktplaatsen is vaak dat gerenommeerde organisaties en echte professionals die daadwerkelijk investeren in opleiding en ontwikkeling wegblijven bij marktplaatsen omdat zij moeten concurreren met cv schuivers en opportunisten/bankzitters.

  • Anoniem | 16-01-2014 om 20:28

    Beste Paul,

    als Managing Consultant interim verwacht ik dat je eerst een spellingscontrole over een stuk laat gaan voordat je het deelt.
    “Misschien is dat ook wel zo, misschien zie ik het allemaal verkeerd, maar de wereld veranderd.”De vergrijzing zal invloed hebben op de economie, de schaarste zal ontstaan en dan hebben we meer nodig dan een marktplaats die verteld welke kandidaat het beste past op de functie…..toch?”

    Inhoudelijk. Je praat over werknemers alsof het paarden zijn met een kop, poten en een staart. Als je na al die jaren in de branche nog steeds niet begrijpt dat personeelsdiensten op alle niveaus maatwerk betreft en we er in Nederland ondanks al onze inkoopdeskundigheid, talent en opgebouwde inzichten er nog steeds niet in slagen om dat in een functiorend en werkend systeem van vraag en aanbod afgestemd op elkaar kunnen krijgen is veelzeggend. Waar houden jullie je mee bezig de hele dag?

    • Anoniem | 16-01-2014 om 21:13

      Functiorend??? Spellingscontrole?? Hahahaha

      • Anoniem | 22-01-2014 om 16:05

        Haha. En een paard heeft benen 😉

    • Anoniem | 17-01-2014 om 11:50

      Volgens mij beweerd Paul nu net niet dat werknemers “paarden met een kop, poten en een staart” zijn. Paul betoogt juist dat bij veel jobs de soft skills van enorm belang zijn. Iets wat bij marktplaatsen niet meegenomen wordt in de selectie.
      Misschien iets meer op de inhoud concentreren ipv op de spelling?

  • Anoniem | 16-01-2014 om 21:23

    Beste Paul, prima stuk waar ik me helemaal in kan vinden. Eindelijk iemand die snapt en verwoord dat marktplaatsen niet werken bij de zoektocht naar gespecialiseerd personeel. Dank hiervoor!

  • Anoniem | 17-01-2014 om 12:53

    Beste Paul,

    Ik ben het grotendeels eens met je stellingen. De realiteit leert echter wel dat maar weinig (tot geen) bemiddelaars zich momenteel onderscheiden van marktplaatsen. Specialistische bureau’s in ZZP’ers, ik ken ze vrijwel niet. Vrijwel alle bemiddelaars profileren zich in het boeien en binden van gespecialiseerde ZZP’ers, maar acteren als commodity dienstverlener die offline op dezelfde manier ICT specialisten werven als marktplaatsen dat online doen: passief in plaats van actief en tegen lage marges. Daarnaast ligt er een uitdaging voor bemiddelaars om aantoonbaar te kunnen maken dat ze gespecialiseerde ZZP’ers inderdaad zo goed kennen (softskills) en daarnaast weten te boeien en binden voor hun klanten. Zolang die bemiddelaars niet (aantoonbaar) het verschil weten te maken, zullen marktplaatsen een serieuze optie blijven voor organisaties.

    Jeroen Moerenhout
    IT-Staffing

  • Anoniem | 18-01-2014 om 22:28

    Beste Paul,

    Ik ben het grotendeels eens met je betoog: voor specialistische functies is een marktplaats niet per definitie geschikt. Alleen ben ik wel van mening ben dat soft skills prima te vangen zijn in een marktplaatsconcept. Het hangt er vanaf hoe het matchingproces plaatsvindt: is het een bingoballetje dat uit de gunningscriteria rolt of krijgt het matchingproces een serieuze plek in de offerteaanvraag. Hiermee bedoel ik: beschikt de aanbestedende dienst zelf over gekwalificeerde HR medewerkers die met een aantal kandidaten in gesprek gaan en goed kunnen aangeven waarom de voorkeur naar een bepaalde kandidaat uitgaat? ALs dit goed wordt georganiseerd en leveranciers goed worden begeleid zou het marktplaatsconcept best kunnen werken voor zwaardere en specialistische functies dan alleen de ondersteunende functies.

    Dolf Bruins
    (voormalig medewerker NIC en vanuit die rol betrokken bij uitrol marktplaatsconcepten)

  • Anoniem | 19-01-2014 om 12:06

    Beste Paul,

    bedoel je marktplaatsen voor de publieke of de private sector?

    Groet,

    Bert Bayens

    • Paul t Hart | 20-01-2014 om 09:36

      Beste Bert,

      Marktplaatsen in het algemeen, dus zowel publiek als privaat.

      Met vrgr,

      Paul

  • Anoniem | 20-01-2014 om 13:10

    Als meer dan 150 overheidsorganisaties op bijna 60 marktplaatsen al jarenlang met mini-aanbestedingen hun externe inhuur regelen, dan kan je mi niet stellen dat de methode niet werkt. Als die organisaties niet tevreden zouden zijn over de kwaliteit van de aangeboden kandidaten, dan waren ze al lang overgestapt naar een andere methode. Wat we echter zien is een jarenlange gestage groei van het aantal marktplaatsen en het aantal overheidsorganisaties (en zorginstellingen) dat ermee werkt……

  • Anoniem | 20-01-2014 om 15:55

    Een gestage groei is geen kwaliteitkenmerk, eerder ingegeven door inkoopgemak. Marktplaatsen zijn ondoorzichtig en zijn zeer arbeidsintensief ( voor zowel opdrachtgever en opdrachtnemer) “a fool with a tool, is still a fool! “

  • procurementadvies | 18-11-2014 om 19:10

    Ben ik het helemaal mee eens Paul !
    Alleen jammer dat het bedrijf waarvoor je werkt – Inquest – zelf ook marktplaatsen aanbiedt en de heer Sessink dat gedeelte van Inquest weer promoot.
    Tja, welke filosofie heeft Inquest nu ? Vinden jullie nu dat marktplaatsen niet goed zijn of vinden jullie nu dat dat wel goed is als daar ook wat centjes mee verdiend kunnen worden ? Het is nu een beetje van twee walletjes eten en op beide walletjes vertellen dat dit walletje de beste oplossing is. Daar denken we bij Procurementnetwerk en Procurementadvies geheel anders over. Wij nemen stelling in. Durven jullie dat ook ???

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.