Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
06
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Anniek Finkers
Dossier: Onderzoek
Soort:

Meer betrokkenheid inkoopteams leidt tot meer winst

Bedrijven met goede inkoopteams die op een creatieve manier met aanbestedingen omgaan, maken 22 procent meer winst dan bedrijven die dat niet doen. Dit blijkt uit grootschalig internationaal onderzoek. 
Organisaties waar CPO’s de uitdagingen van de recessie op een innovatieve manier aangaan, maken aanzienlijk meer winst dan bedrijven die deze uitdagingen uit de weg gaan. Vooral inkoopteams dragen daaraan bij. Dat blijkt uit onderzoek onder CPO’s door IBM. 

Onderzoek onder CPO’s
Uit het onderzoek blijkt dat organisaties die de laatste jaren op een creatieve en innovatie manier omgingen met aanbestedingen meer winst maakten. Voor het onderzoek werden 1128 inkoopmanagers uit 22 landen ondervraagd. De helft van de respondenten gaf aan dat hun organisatie sterke inkoopmogelijkheden heeft en hier goed gebruik van maakt. Een derde van de inkoopmanagers zei een sterke en belangrijke invloed op strategische doelen, bijvoorbeeld duurzaamheid, te hebben. 

Scherpe doelstellingen
Organisaties waarin CPO’s nadrukkelijk bijdroegen aan strategische doelstellingen om de recessie door te komen, maakten meer winst dan bedrijven waarin dit niet gebeurde. De winstmarge van de bedrijven waar inkoopteams nauwer bij strategische doelen betrokken waren, lag op 7,12 procent. Bij de bedrijven waar inkoop het minst betrokken werd bij de bedrijfsvoering, was dit 5,12 procent. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.