Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
03
19
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Global
Soort:

Meer Chinese dan Amerikaanse leveranciers Apple

Meer Chinese dan Amerikaanse leveranciers Apple

41 van de 200 topleveranciers van Apple zijn gevestigd in China en Hong Kong. De techgigant heeft daardoor voor het eerst meer Chinese dan Amerikaanse en Japanse leveranciers. Het is nog onduidelijk wat voor invloed de Amerikaanse handelsoorlog met China op deze ontwikkelingen gaat hebben.

Op haar lijst met 200 topleveranciers – dat 98% van het totale jaarlijkse inkoopvolume van Apple vertegenwoordigt – bevonden zich in 2018 37 Amerikaanse bedrijven, een daling van 32% sinds 2012. Bovendien loopt de VS ook achter op Taiwan en Japan, met respectievelijk 46 en 38 bedrijven op de lijst.

Azië
Volgens de Asia Nikkei Review maakt de leverancierslijst voor 2018 goed duidelijk hoe Apple de focus van haar toeleveringsketen verlegt naar Azië. Naast het feit dat het aantal Chinese leveranciers is verdrievoudigd, heeft de techgigant nu ook 380 productielocaties in China. Het land is daarmee verantwoordelijk voor 50% van het aantal productielocaties van Apple. Ook blijkt dat Apple steeds meer leveranciers zoekt in India en Zuidoost-Azië waar het een grote achterstand moet inhalen op Samsung.

Productiecapaciteit
Ketenanalist Chiu Shih-fang, verbonden aan de Taiwan Institute of Economic Research, stelt dat de leverancierslijst goed laat zien dat China een grote technologische ontwikkeling doormaakt. Daarbij spelen volgens hem buitenlandse investeerders een grote rol. Zij helpen niet alleen bij de inkoop van faciliteiten waardoor bedrijven ze hun productiecapaciteit vergroten, maar ook met het trainen van ingenieurs en techneuten. Daardoor kunnen Chinese tech bedrijven zich nu meten met hun concurrenten in Japan en Taiwan.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.