Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
08
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Supply Chain
Soort:

Meer sense in bedrijfsvoering Philips

‘Er ligt in de supply chain een focus op recyclebaarheid en life cycle management’, zegt Gerard Kleisterlee, CEO van Philips.

De topman van Philips viel onlangs in de prijzen. Zakenzender CNBC louwerde hem de award voor “Outstanding Leadership in Sustainable Practices”. Voor de multinational, die zes jaar geleden de slogan “Let’s make things better” inruilde voor het meer eigentijdse “Sense and Simplicity” is het een terechte beloning voor wat het altijd al deed, zo denkt de CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur. ‘Philips is altijd al onderdeel van het duurzaamheidsdenken geweest. De oprichters waren stevig verbonden met de plaatselijke gemeenschap. Maar de laatste jaren zijn er ook grote veranderingen geweest. Wij hebben onze focus verplaatst van gloeilampen en tv’s naar health en welzijn.’

Gekeken naar haar eigen sterke posities aan de ene kant en aan de andere kant de issues en opportunity’s voor de komende jaren, zijn sommige trends voor iedereen duidelijk, zegt Kleisterlee. Dat zijn groeiende markten in Azië, stijgende kosten door de levensstijl en het behalen van hogere leeftijden en een veranderende focus van rijkdom naar welzijn. ‘Wij hebben hierin een rol te spelen en kunnen dingen samenbrengen, want er is een link tussen technologie en gezondheid.

Supply Chain
Een duurzame supply chain neemt hierin een belangrijke positie in. ‘We zitten nu al in ons vijfde EcoVision-programma, een steeds complexer en vooruitstrevend vijfjaarlijks programma waarin we doelen stellen voor het gebruik van gevaarlijke producten, afval, etcetera’. EcoVision IV liep oorspronkelijk tot 2012, maar omdat de doelen al behaald zijn, is inmiddels EcoVision V van start gegaan. ‘Duurzaamheid is nu bijna onze nature of the business bij het materiaalgebruik en verpakkingen. Bij Health is het doel om wereldwijd vijfhonderd miljoen meer mensen toegang te geven tot gezondheidszorg.’ Ook ligt er een focus op het energieverbruik in de supply chain. ‘We gebruiken in het bedrijf niet veel energie, maar veel energieverbruik vindt wel plaats in de levensstijl van onze klanten. Dus er ligt een focus op recyclebaarheid en life cycle management.’

‘Natuurlijk, we willen dat je geniet van het WK Voetbal op een Philips 9x16 flatscreen tv, maar we willen ook dat je gezond leeft.’ Preventie van gezondheidsproblemen is een vlak waar Kleisterlee verwacht vooruitgang te boeken. ‘In de gezondheidszorg gaat maar drie procent van het budget naar preventie, maar dergelijke bezuinigingen kosten alleen maar meer op de lange termijn.’ Een voorbeeld van een technische innovatie waar de CEO zijn bedrijf een voortrekkersrol ziet hebben, is het monitoren van groepen patiënten met sensors en het doorsturen van hun data naar medische professionals. ‘Als je op een holistische manier kijkt naar gezondheid, dus met goede en tijdige diagnoses, zijn er veel manieren om de gezondheidszorg te verbeteren.’

Best practises
Deel van een 21e-eews medisch stelsel is het delen van best practises. ‘Door de supply chain kunnen we tot standard best practises komen. We moeten het samen doen. In de logistiek zijn we daar ook niet te trots voor. We kunnen een stap maken naar een standaard protocol.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.