Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
05
19
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Redactie
Dossier: Inkoop
Soort:

Meeste bestelfouten bij inkoop automotive-onderdelen

Meeste bestelfouten bij inkoop automotive-onderdelen

B2B-inkopers maken het vaakst bestelfouten bij inkoop van automotive-onderdelen (54%), inkoop van bouwmaterialen (53%) en orders van levensmiddelen en dranken (52%). Zo laat ‘The B2B Buying Process 2019 Report’ zien. In opdracht van e-commerce dienstverlener Sana Commerce werden wereldwijd 560 B2B-inkopers geïnterviewd die actief zijn op het gebied van automotive onderdelen, levensmiddelen, elektronica, bouwmaterialen en medische producten. Aftersales Magazine bericht hierover.

Bij 81% van de B2B-bedrijven leiden fouten bij het online inkopen van producten en diensten tot een afname van de winst. Daarnaast geeft 84% aan minder efficiënt te werken vanwege foute bestellingen. Verder neemt 81% een daling van de productiviteit waar. Ook blijkt uit het onderzoek dat bij 44% van de bedrijven een inkoopfout zorgt voor een daling van 11% of meer van sales, productiviteit en efficiëntie. De meeste B2B-inkopers plaatsen wekelijks een order. Dit gebeurt echter ook vaak dagelijks. De kans op fouten is daarmee relatief hoog.

Foute gegevensinvoer

Het onderzoek laat zien dat de belangrijkste oorzaak van problemen tijdens de online-inkoop gegevensinvoer door de klant is. Van de ondervraagden meldt 28% dat verkeerde productinformatie voor fouten zorgt. Ook 28% geeft aan dat misverstanden ontstaan door verkeerde invoer van gegevens. Andere oorzaken zijn een verkeerde weergave van de inventaris (27%), onjuiste verzendinformatie (25%) en onjuiste prijsinformatie (23%). B2B-inkopers uit de Benelux maken de meeste fouten. Hier heeft 55% van de ondervraagden iedere twee weken problemen en 25% zelfs wekelijks. Volgens Michiel Schipperus van Sana Commerce moeten e-commerceplatformen meer aandacht besteden aan nauwkeurige informatie via alle verkoopkanalen.

Reacties:

  • Marcel Bressers | 28-05-2019 om 22:10

    De vraag die bij mij direct opkomt bij het lezen van bovenstaand artikel is de wat nu werkelijk bedoelt wordt met de titel. In mijn beleving worden de commerciële afspraken in een voortraject door de inkoper in een contract met een leverancier vastgelegd. Daarna kunnen medewerkers op basis van het afgesloten contract bestellingen plaatsen. Dit is een operationele aangelegenheid die kan worden gedelegeerd aan ‘niet-inkopers’, bijvoorbeeld een werkplaats- of magazijnmedewerker. Maar het kan evengoed een kok in een zorginstelling zijn. Dat hier fouten worden gemaakt is in de meeste gevallen gelegen in het feit dat een verkeerde regel in een catalogus wordt ‘aangeklikt’, of dat een bestelnummer verkeerd van een website is overgenomen. Ik schrik eerlijk gezegd wel een beetje van de percentages waar het fout gaat. Mijn inziens nog een lange weg te gaan om foutloos of foutarm te kunnen ‘bestellen’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.