Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkoop
Soort:

Mercateo wil meer inzicht in inkoopprocessen

Mercateo wil meer inzicht in inkoopprocessen

Mercateo heeft met behulp van de Hogeschool voor Techniek, Economie en Cultuur in Leipzig een speciale proceskostencalculator ontwikkeld. De gratis online tool moet bedrijven inzicht verschaffen in het besparingspotentieel van hun inkoopproces. Het inkoopplatform denkt dat inkopers hierdoor beter in staat zullen zijn om hun keuzes te onderbouwen.

De ontwikkelde tool is volgens Supply Chain Magazine gestoeld op onderzoek van de Hogeschool in Leipzig. Daarbij werd bij honderd bedrijven het inkoopproces geanalyseerd en in kaart gebracht hoeveel tijd besteed wordt aan iedere stap in het proces. Er werden zowel grote als kleine bedrijven onder de loep genomen, omdat, volgens de onderzoekers, de inkoopprocesstappen in alle branches vrijwel hetzelfde zijn.

Tijd is geld
Dorina von Heland, country manager bij Mercateo Benelux, stelt dat er drie duidelijk te onderscheiden inkoopprocessen zijn: een niet-gestandaardiseerd proces, een gestandaardiseerd, maar niet gedigitaliseerd proces en een volledig gedigitaliseerd en gestandaardiseerd proces. Zij stelt dat het met de tool nu mogelijk is om de prijskaartjes van deze drie processen met elkaar in verhouding te brengen, doordat inkopers de tijd die ze besteden aan iedere processtap in kosten kunnen uitdrukken.

Vatbaar
Volgens Mercateo weten inkoopafdelingen vaak intuïtief wel wat bepaalde keuzes opleveren, maar hebben ze cijfers nodig om het vatbaar te maken voor de directie. De proceskostencalculator zou daarbij helpen, doordat het duidelijk maakt wat er wel en niet gebeurt binnen het inkoopproces en waar een oplossing voor gevonden moet worden.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.