Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
06
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Walther Ploos van Amstel
Dossier: Column
Soort:

Mijn inkoper heeft nu een iPhone

De mooiste verhalen hoor je vaak pas ’s avonds laat aan de bar na een zware dag van logistieke colleges. Jonge managers delen hun verbazing over de alledaagse logistiek, inkoop en ICT in hun bedrijf. Mooie tafreeltjes, stof tot nadenken en voer voor columns.

Een maand geleden stond ik aan de bar met een frisse, jonge transportmanager bij een grote logistieke dienstverlener. Je weet wel. Zo’n dienstverlener in het zuiden van het land waar de naam van de familie al generaties lang op de zijkant van de trailers staat.

Het bedrijf was net overgestapt van KPN Mobiel naar T-Mobile. Alle 125 chauffeurs kregen een nieuw mobieltje. Al snel regende het klachten. Of de verbinding werd steeds verbroken of er kwam zelfs helemaal geen verbinding tot stand. Vervelend. De klant belt waar zijn zending blijft en jij krijgt de chauffeur niet te pakken. Dat levert grote operationele risico’s op…

De inkoper had dit toch kunnen weten. T-Mobile klanten klagen steen en been over de gebrekkige dekking en het wegvallen van de verbinding.
De frisse, jonge transportmanager begreep er eigenlijk niets van. Totdat hij de medewerkers van afdeling inkoop zag pronken met hun gloednieuwe iPhones. Bij de koffiemachine wisten ze het al snel. Die hadden de inkopers gekregen van T-Mobile, als onderdeel van het nieuwe contract…

Niets mee mis, zo op het eerste oog. De iPhones werden echt alleen maar voor de zaak gebruikt. En zo’n aanbieding hadden ze toch niet mogen laten lopen?

Het werd de transportmanager ineens helemaal, en pijnlijk, duidelijk. Hoe zat het ook al weer met ‘niet de lusten, dan ook niet de lasten’? De 125 chauffeurs waren ook niet blind… in de kantine werd kwaad geroddeld.

Nu maar hopen dat de directeur de inkoper op het matje zou roepen voor een stevige preek over het geven van het goede voorbeeld. Of zou de inkoper de directeur dan eerst nog even fijntjes herinneren aan de herkomst van de nieuwe cabriolet voor het afstuderen van de directeur zijn zoon vorige maand. Of zou de directeur het risico op zo’n gesprek niet durven lopen?

"Deze column verscheen eerder op Logistiek.nl”

Door Walther Ploos van Amstel
Walther Ploos van Amstel (1962) is een Nederlands bedrijfseconoom, logistiek  adviseur en professor logistiek aan de Nederlandse Defensie Academie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.