Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
06
05
15
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koen Bugter
Dossier: Inkoop
Soort:

Modewinkels delen voorraad online voor inkoop

Modewinkels delen voorraad online voor inkoop

Nederlandse kledingwinkels zijn een online platform gestart voor leveranciers en retailers die voorraad willen delen. Met de zogenaamde Stockbase willen de ‘multibrandverkopers’ naar eigen zeggen opboksen tegen 'de verticale kracht van de grote monobrandketens'. Oftewel de winkels die meerdere merken inkopen willen het opnemen tegen de grotere merkwinkels.

Modeleveranciers kunnen via het Stockbase-platform hun voorraad beschikbaar stellen aan de webshops en apps van de retailers. Daar kunnen de retailers ook in de winkel weer gebruik van maken. Initiatiefnemers van Stockbase zijn de ketens Van Tilburg, Shuz, Berden en Front Runner en de modezaken Roetgerink en Wim Jaquet Sports. Zij hebben deze oplossing samen met e-commercebedrijf Divide en ACA, leverancier van fashionsoftware, ontwikkeld. “Ketens als Only for Men, Smit Mode en Van Uffelen  zijn inmiddels ook al aangesloten", laat commercieel directeur Stephan Bliek van Divide weten aan RetailNews.nl. Sinds vorig jaar kunnen klanten van Divide namelijk al online bestellingen afrekenen aan de kassa in de winkel.

Online conversie
Na een pilot zijn inmiddels ruim honderd merken bij Stockbase aangesloten. “Binnen enkele weken heeft dit geleid tot substantieel meer omzet van deze merken", zegt directeur en mede-eigenaar Wilmar Schmit van Shuz. “Niet alleen van artikelen binnen mijn vaste collectie, maar ook van artikelen die ik nog niet in mijn fysieke winkels heb staan." Het platform is ook opgericht om nee-verkopen (een klantenorder waaraan niet kan worden voldaan) te beperken en daarmee de online conversie te verhogen. “Retailers kunnen er voor kiezen om de bestellingen zelf naar de klant te sturen, of dat aan de leverancier over te laten", aldus commercieel directeur Bliek.

Door Koen Bugter
Journalist Koen Bugter (1982) werkt nu zo'n achttien jaar in de journalistiek en werkte vooral als verslaggever voor verschillende omroepen in Hilversum waaronder BNN, AvroTros en KRO-NCRV. Voor inkopers-cafe.nl krijgt hij graag de onderste steen boven. Heeft u tips voor Bugter? U kunt hem mailen via: koen@inkopers-cafe.nl of via twitter volgen: @koenbugter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.