Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
11
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkoop
Soort:

Nationaal Preventieakkoord beïnvloedt inkoop verschillende branches

Nationaal Preventieakkoord beïnvloedt inkoop verschillende branches

Met het Nationaal Preventieakkoord wil het kabinet verschillende sectoren uit het bedrijfsleven stimuleren om ‘gezonde’ maatregelen te nemen. Hoewel er veel kritiek is op het akkoord, omdat het te vrijblijvend zou zijn, betekent dit wel dat veel branches hun aanbod in meerdere of mindere mate zullen aanpassen. Daar zal inkoop vanzelfsprekend een belangrijke rol in moeten spelen.

Het Preventieakkoord richt zich volgens branchemedium AGF vooral op vrijwillige gedragsverandering, waarbij voorlichtingscampagnes een belangrijke rol zullen spelen. Medewerkers op de versafdelingen van supermarkten zullen bijvoorbeeld trainingen krijgen om hun klanten aan te zetten meer producten van de ‘Schijf van Vijf’ te kopen. Ook zullen de supermarkten stappen nemen om kindermarketing te beperken en de consumptie van groente en fruit te stimuleren.

Minder vlees
De Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft zich gecommitteerd aan het aanbieden van minder vlees. Ook gaat de branchevereniging horecaondernemers stimuleren om hun menukaarten te veranderen, zodat klanten minder snel te veel eten. Volgens het KHN zal dit niet alleen tot meer keuzemogelijkheden, maar ook tot minder voedselverspilling leiden. De FNLI, de brancheorganisatie voor levensmiddelenfabrikanten laat op haar beurt weten dat de sector zich committeert “aan het verkopen van minder calorieën om zo overgewicht terug te dringen.”

Sociale factoren
Critici stellen dat het akkoord niet te ver gaat. Hoewel bijvoorbeeld is afgesproken dat het suikergehalte in frisdranken en zuivelproducten respectievelijk 5% en 10% omlaag, wordt er in het akkoord niet gesproken over de invoering van de suikertaks. Ook of de afschaffing van BTW op groente en fruit zal er niet van komen. Positief is volgens Trouw wel dat het akkoord beaamt dat een gezonde leefstijl niet slechts een persoonlijke keuze is, maar dat ook sociale factoren een rol spelen. Daar hoort het aanbod van het bedrijfsleven eveneens onder.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.