Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
31
07
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
6
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

“Neem ook zachte waarden mee in selectieproces”

“Neem ook zachte waarden mee in selectieproces”

Bij het selecteren van een nieuwe leverancier wordt voornamelijk gefocust op harde waarden, oftewel de criteria prijs en kwaliteit. Volgens Bart Oomen, algemeen directeur bij SAP-dienstverlener en –kennispartner MyBrand moet er tijdens het selectieproces meer aandacht zijn voor zachte waarden, zoals een klik en de werkwijze.

Wanneer organisaties besluiten van leverancier te wisselen, kan dit verschillende oorzaken hebben. “Ten eerste kan het zijn dat door bepaalde regels er wel móet worden gewisseld van leverancier”, vertelt Oomen tegen Computable.nl. “Een tweede oorzaak is dat de organisatie behoefte heeft aan verandering, maar dat de huidige leverancier hier niet meer bij past.”

Relatie aangaan
Organisaties beginnen met marktverkenning. “Hier zijn vaak bureaus bij betrokken met lange vragenlijsten, waarbij aan elk criterium een cijfer wordt gegeven. “Op basis van harde waarden wordt dan bepaald of organisaties bij elkaar passen. Maar dat is eigenlijk heel gek”, vindt Oomen. “Bij het selecteren van een nieuwe leverancier ga je namelijk wel een relatie met een organisatie aan. Bij persoonlijke relaties begin je ook niet met het vragen naar bijvoorbeeld het IQ of uithoudingsvermogen van de ander.”

Belang zachte waarden
Bij een selectieproces van een leverancier komen zachte waarden, zoals vertrouwen, werkwijze en klik volgens Oomen te laat in beeld en blijven daardoor onderbelicht. “Mensen vinden het ook niet gemakkelijk om deze zachte waarden te bepalen en laten ze daarom liever links liggen. Dit terwijl zachte waarden een belangrijke rol spelen bij het opbouwen van langetermijnrelaties.”

Om de tafel
Oomen raadt aan om met partijen om de tafel te gaan zitten. “Bespreek dan de toekomstvisie en werkwijze die de andere partij heeft. Hieruit zal blijken of zij bijvoorbeeld flexibel zijn en welke doelen zij hebben. Op basis daarvan kom je er snel genoeg achter of de partijen bij elkaar passen.” Het bepalen of er een klik is tussen partijen blijft wel een onderbuik gevoel. “Zo’n beslissing moet je ook niet van één persoon af laten hangen. Neem daarom meerdere mensen uit verschillende afdelingen binnen de organisatie mee naar deze gesprekken.”

Voorkom misverstanden
Ook is het volgens de directeur belangrijk om na te gaan of de medewerkers waar je in het selectieproces een band mee opbouwt, ook betrokken zijn bij de uitvoering van de opdracht. “Naast de persoonlijke klik, kunnen er namelijk misverstanden ontstaan als er een grote afstand is tussen degene met wie je afspraken maakt en degene die de uitvoering doet.”

Harde waarden
Tot slot voegt Oomen er nog aan toe dat de harde waarden niet helemaal vergeten moeten worden. “Later in het selectieproces moeten harde waarden wel degelijk aan bod komen. Je moet er namelijk wel verzekerd van zijn dat het project gerealiseerd kan worden.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 03-08-2015 om 11:01

    Leuk artikel Nancy,
    Maar hoe doe je dat bij Europees aanbesteden. Alles moet immers quantificeerbaar zijn.
    Ted Knoester

  • Anoniem | 04-08-2015 om 13:48

    Ook mijn eerste reactie Ted, echter pas ik een gesprek soms wel toe als onderdeel van de definitieve gunning, met als doel te toetsen of de ‘klik’ er is, met name bij langdurige contracten.

    groetjes,
    Bianca

  • Anoniem | 05-08-2015 om 00:10

    ….en dan vraagt je directie of bestuur, waarom heb je deze leverancier gekozen? Euhm.. We hadden een klik en hun werkwijze sprak ons wel aan? Duh….wat denk je dat ze zeggen…. ?

  • Anoniem | 05-08-2015 om 09:31

    Zachte waarden weer benoemen daar ging het vroeger om en anno vandaag ook!
    Bart Oomen komt bij de kern van goede dienstverlening!

  • Anoniem | 07-08-2015 om 11:15

    Zijn daar de selectieronde niet voor bedoelt?

  • Anoniem | 07-08-2015 om 11:16

    Is daar de selectieronde niet voor bedoelt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.