Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
06
Paul Bouwman
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Paul Bouwman
Categorie: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Nerd alert!

Als je probeert uit te leggen aan interne klanten hoe het inkoopproces op tactisch en strategisch niveau behoort te gaan dan wordt je soms glazig aangekeken. Je ziet ze denken: “Waar heeft hij het over? Ik wil alleen maar dat hij voor mij die software inkoopt? Is dat nou zo moeilijk? Kan het even niet meer volgen.” Ik voel me op zo een moment vaak een nerd. Begrijp je wat ik bedoel?


Tijd gaat snel. gebruik haar wel is een ouderwets gezegde. maar wel ??n die nog steeds opgaat. Misschien is het mijn leeftijd. mijn kids die groter worden of draait de wereld steeds sneller door en sta ik stil… weet het niet.

De ontwikkelingen op het gebied van computers. software. Internet. consumenten elektronica. noem maar op gaan in sneltreinvaart. Ben ik net gewend aan de dvd met High Definition komt de opvolger eraan. Cd’s zijn ouderwets. bloggen is niet meer cool en Apple is hot. Wat te denken van twiggeren. web 2.0. Facebook. LinkedIn. Plaxo. Xing. mobile tv. Xobni. Brand tags. RSS. screencasting. eBuddy. widgets etc.

Leuk voorbeeld: bij Telfort heb ik een gesprek met een interne klant. Gaat over inkoop en gsm’s. Hij ziet mijn toestel en zegt: Oh. Nokia. Oud toestel hoor. Ik bedoel maar. heb mijn gsm pas 1 ½ jaar…

Vroeger (oh jee. daar gaan we weer…) was alles niet beter. Wat betreft inkoop zeker niet. De saaie mannetjes die verscholen achter hun bureaus bonnen zaten te meppen zijn we gelukkig kwijt…
Inkoop staat op vele directie agenda’s en e-commerce wordt steeds meer business as usual. De lijst is natuurlijk vele malen langer. maar ik wil een statement maken. Zijn we als inkopers na drie decennia eindelijk sociaal geaccepteerd en qua beroepsgroep sterk groeiende worden we weer in een hokje geduwd met het etiket “nerd”. Althans. dat gevoel heb ik steeds vaker als ik met interne klanten aan tafel zit. Nerd (iemand die graag leert. computert e.d. maar achterblijft op het sociale. emotionele en motorische vlak) was vroeger een scheldwoord. Kijk voor de grap eens op http://www.vandale.nl/vandale/ en tik in: inkoper. Geen resultaat! Verkoper wel en nerd ook. Wat wil dat zeggen?

Als inkoopprofessional & freelancer kom ik bij veel bedrijven en mag ik in de keuken kijken. Nu ben ik gelukkig geen Gordon Ramsay (die tv kok die zo vaak f..k roept) wat betreft het zijn van een workaholic en de manier waarop hij zich vaak laat gaan… Doorgaans wordt het op prijs gesteld als je bij een project je professionele mening geeft. goed onderbouwd en de inkoophulp biedt die men kan gebruiken. Zou je denken!

Hoe vaak kom ik niet tegen dat multinationals een inkoper gebruiken als besteller. Daar ga je met ruim 12 jaar inkoopervaring en diverse studies. Dan mag je wel projecten gedaan hebben die tientallen miljoenen euro’s vertegenwoordigden. maar bottom line behoor je gewoon niet te zeuren. niet aan te komen met tijdverspillende RFI’s en RFP’s en zeker niet moeilijk doen met contracten. Als je dan probeert uit te leggen aan interne klanten hoe het inkoopproces op tactisch en strategisch niveau behoort te gaan dan wordt je soms glazig aangekeken. Je ziet ze denken: “Waar heeft hij het over? Ik wil alleen maar dat hij voor mij die software inkoopt? Is dat nou zo moeilijk? Kan het even niet meer volgen”. Ik voel me op zo een moment vaak een nerd. Begrijp je nu wat ik bedoel?

Tegenwoordig is een nerd een persoon die last heeft van beroepsdeformatie! Tenminste. dat is mijn definitie. Beroepsdeformatie betekent letterlijk een geestelijke of lichamelijk afwijking die te wijten is aan het werk. Een afwijking dus. Iets dat je maar beter kan afleren. Hmm. Dat vind ik wel erg zwart wit en kort door de bocht. Iedereen heeft in lichte mate last van nerd zijn. Toch?

Blijkbaar heb ik er zelf ook last van. Vaak gedraag je je onbewust bekwaam door jarenlange ervaring. trainingen. studies en het omgaan met mede-inkopers. De inkooptaal die je spreekt is vanzelfsprekend geworden. Inkoopprocessen idem dito. Je verwacht dat andere mensen die niet dagelijks met inkopers omgaan je prima kunnen volgen. Dat blijkt dus niet altijd het geval te zijn. Zelf heb ik vaak te maken met techneuten. Dan gaat het over bijvoorbeeld een simpele functionele specificatie. Met nadruk op simpel. Geloof me. na vijf minuten haak je af. Wie is er dan de nerd?

Het kan nooit kwaad om eens door de bril van een ander naar de wereld te kijken. Ook op inkoopgebied. Wees praktisch en pragmatisch. Doe niet altijd alles volgens het inkoopboekje. Verplaats je in die ander. Zelf ben ik nu weer wakker geschud. Gelukkig. Wie volgt?

Nieuwsgierig? Meer weten? Kijk op http://www.linkedin.com/in/paulbouwman

Paul Bouwman is mede-oprichter en directeur van Paragon Procurement Group. Daarnaast is hij als inkoop professional actief. heeft hij diverse opdrachten gedaan bij o.a. NS. ING. Shell. Essent en momenteel bij Telfort BV.

Paragon Procurement Group! is een jong bedrijf met ervaren inkoop professionals. Gespecialiseerd in Europese aanbestedingen en interim-opdrachten op het gebied van tactische en strategische inkoop.

Paul Bouwman
Door Paul Bouwman
Paul Bouwman

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.