Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
08
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Clemens Huis in 't Veld
Dossier: Column
Soort:

De netwerkorganisatie als bindende factor

Het is een interessante metafoor: gooi een kikker in kokend water en hij springt er direct weer uit. Wanneer je ‘m in een pannetje koud water zet dat langzaam aan de kook raakt, vindt hij het heerlijk behaaglijk en merkt hij pas te laat wat er aan de hand is. Organisaties gedragen zich ook vaak als kikkers. Veranderingen volgen elkaar in moordend tempo op en als je daar niet op een slimme manier mee omgaat - omdat je er nu nog niet zoveel van merkt - eindigt jouw organisatie misschien ook als een gekookte kikker.

Zelfstandige professionals
Als organisatie wil je bij elke marktverandering van meerwaarde blijven. De flexibele schil wordt daarbij steeds belangrijker, die draagt letterlijk bij aan het flexibel maken van de organisatie. Toegang tot de juiste kennis en expertise creëren en behouden is één van de manieren om een effectieve flexibele schil te realiseren. Wanneer je dat als organisatie goed voor elkaar hebt, ben je wendbaar en kun je optimaal inspelen op behoeften van de markt. Zelfstandige professionals (zp’ers) zijn het hoogste segment zzp’ers die beschikken over specialistische kennis en expertise en zij spelen een steeds grotere rol binnen organisaties. Alleen is het lang niet altijd eenvoudig om als inkoper de juiste zp’er - en dus kennis en expertise - aan je te binden. Krijgen zp’ers soms sterallures, of is er iets anders aan de hand?

Binding
Wees gerust, het is niet zo dat zp’ers zich ineens te goed voelen om zich in te zetten voor een bedrijf. Maar onderzoek van de ZZP Barometer (2013) laat echter wél zien dat de meeste zelfstandige professionals er weinig voor voelen om zich aan een enkel bedrijf of organisatie te binden. 80 procent zegt liever te willen samenwerken met andere zp’ers en zich aan te sluiten bij een netwerk om zich zo verder te ontwikkelen. Wil je als organisatie in de toekomst dus toegang houden tot kwalitatief hoogwaardige professionals, dan zal je nu al met dat netwerkidee aan de slag moeten.

Flexibiliteit
Ik denk dat het ‘m vooral zit in hoe je met zp’ers omgaat. Nu worden ze vaak gezien als echte externen, die een tijdje aan een opdracht werken en daarna weer gaan. Organisaties die zich als netwerk opstellen, stimuleren zp’ers om zelf na te denken, besluiten en verantwoordelijkheden te nemen en op die manier zichzelf en de organisatie te ontwikkelen. Recent onderzoek van FastFlex (2014) laat zien dat ruim 90 procent van de zp’ers vindt dat organisaties kunnen leren van de flexibiliteit van zp’ers. Die staan dus volledig achter het idee van de flexibele netwerkorganisatie.

Kenmerken van een netwerkorganisatie
Wat zijn dan de belangrijkste kenmerken voor zo’n netwerkorganisatie? En wat heb je hier als inkoper aan?

  • Het is belangrijk om in elk geval teams samen te stellen met verschillende competenties die elkaar versterken en aanspreken in plaats van top down management. 
  • Verder is de focus op het eindresultaat belangrijk, waarbij binnen elke projectfase een natuurlijke leider in plaats van een vooraf aangewezen leider de verantwoordelijkheid neemt. 
  • Projecten en opdrachten stijgen steeds vaker boven bestaande hiërarchieën en afdelingen uit, er wordt bij de invulling van een project minder gekeken naar functiebeschrijving, maar ook naar soft skills van een professional.
  • Inkopers zullen in hun werk moeten kijken hoe ze zo’n netwerkorganisatie kunnen faciliteren. Minder richten op het uurtarief en meer op het eindresultaat en kwaliteit is al een mooi begin. Wanneer er echt gestuurd gaat worden op het resultaat en hier afspraken over gemaakt kunnen worden bij aanvang, kan dit in de beloning terugkomen. 

Wanneer inkopers met deze zaken rekening houden, zullen zij ook in de toekomst toegang houden tot de kennis en expertise van de beste professionals en zal hun organisatie geen uitgekookte kikker worden.

Door Clemens Huis in 't Veld
Clemens Huis in 't Veld is directeur van FastFlex. FastFlex is een onafhankelijke sourcing partner en managed service provider op het gebied van resource management. FastFlex treedt op als partner voor organisaties die hun externe inhuurproces effectief en kostenefficiënt willen managen. Tegelijkertijd biedt FastFlex zzp'ers dienstverlening op maat met duurzame oplossingen, zoals digitale facturering en opleidingen. Clemens was voorheen werkzaam bij QNH, dienstverlener op het gebied van slimme IT-oplossingen, waar hij mede oprichter van is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.