Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
07
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Categorie: NEVI
Soort:

NEVI CPD: "we profileren ons te weinig"

Over enkele maanden viert het NEVI CPD-programma zijn eerste lustrum. Zijn de oorspronkelijke doelstellingen verwezenlijkt?

Op 16 oktober viert het NEVI Continuing Purchasing Development (CPD) programma zijn eerste lustrum tijdens een jubileumcongres. Op het CPD Only Lustrum, dat op een nog nader te bepalen locatie in Midden-Nederland plaatsvindt, zal Jeroen Harink, CPO van Imtech en voorheen NEVI hoogleraar Inkoopmanagement aan de VU in Amsterdam, als dagvoorzitter optreden. Ook Frits Philips jr. is al vastgelegd. Hij zal een workshop 'overleven en leven in de crisistijd' geven. Maar bovenal zullen de oorspronkelijke doelen van het CPD op deze dag nog eens voorbij komen.

Groep achtervolgers
De plannen die ten grondslag lagen aan de oprichting van het CPD bevatten nog steeds de pijlers waarop de het programma is gebouwd. Gert van Beek, één van de oprichters van het CPD en voorzitter sinds 1 januari 2008: 'CPD is hoofdzakelijk bestemd voor inkopers die zich, na hun opleiding en na enige jaren werkervaring, zowel inhoudelijk als ook wat betreft vaardigheden en competenties willen blijven ontwikkelen.’ Voor de gebieden waarop deze ontwikkeling moet plaatsvinden, verwijst hij het liefst naar de CPD-website, die inmiddels deel uitmaakt van het NEVI-domein (www.nevi.nl/cpd). 'Persoonlijke groei, kennisontwikkeling en inkoopinnovatie', staat daar te lezen. Van Beeks voorganger als voorzitter, Hans Schwarte, noemt een wielerwedstrijd als metafoor. 'Het is opgezet met het beeld van een kopgroep, een groep achtervolgers en een peloton. De kopgroep bestaat uit CPO's, daarachter rijden de CPD'ers die daarop zitten te jagen en daarna komt het peloton met de rest van de inkopers. Het zou fijn zijn, zo vonden we toen, als we in de toekomst zouden gaan zien dat bedrijven bij openstaande vacatures specifiek gingen vragen naar CPD'ers.'

Te weinig gemanifesteerd
Dit toekomstbeeld is (nog) niet verwezenlijkt. Voorzitter Van Beek is de eerste om toe te geven waar dit aan ligt. 'We hebben ons te weinig gemanifesteerd naar buiten toe', zegt hij. 'Want wil je HR-mensen zover krijgen om naar ons te vragen, dan moet je ze zien te bereiken. Je kunt wel een website hebben en een doelgroep, maar dan heb je nog niets. We zijn nog onvoldoende in beeld. Het gebeurt nu vooral dat mensen elkaar op persoonlijke titel enthousiasmeren.' Ruim 150 leden zijn inmiddels binnenboord, nog altijd stukken minder dan het aantal waar vijf jaar geleden op werd gehoopt. Van Beek: 'Dat getal van vijfhonderd is ooit eens door één van de vorige besturen geroepen en daar zitten we bij lange na niet in de buurt. Ik merk wel dat er de laatste anderhalf jaar een nieuwe groei is te bespeuren. Het mag best meer zijn, maar we gaan liever voor kwaliteit dan kwantiteit.'

Puntensysteem
Dat er in de beeldvorming rond de CPD nog veel te verbeteren valt, blijkt uit opmerkingen uit het beroepsveld. Een vraag over het onderwerp op het forum van deze site maakte veel reacties los. 'Heel levendig, en grosso modo negatief', zo vatte een forumgebruiker het samen. Vooral het door de CPD gehanteerde puntensysteem moest het ontgelden. Voor veel niet-leden is het vooral een kostenbatenkwestie die hieraan ten grondslag ligt. Zomaar een reactie: 'Om het benodigde aantal punten te halen moet je een té groot aantal activiteiten volgen, bijwonen of initiëren. In principe kost me dat meer tijd en geld dan ik er in wil en kan stoppen.' Ook de koppeling met NEVI kan niet overal rekenen op gejuich ('alsof alleen NEVI goede inkopers kan afleveren').

Platformfunctie
Het puntensysteem is toe aan een revisie, zo vindt ook Van Beek. 'We hebben gekozen voor persoonlijke ontwikkeling op basis van een puntensysteem, maar we merken dat een deel van de CPD'ers daar niet zoveel van moet hebben en het programma vooral waardeert vanwege de platformfunctie. Een ander deel van de achterban vindt het juist wel prettig en draagt CPD als titel. Voor ons als bestuur is het laveren daartussen.' Het puntensysteem gaat niet overboord, maar wel zoekt het bestuur naar een manier om het op een minder rigide, vrijblijvende manier toe te passen. Dit najaar zal het CPD dit middels een publicatie gaan aankondigen. Op het CPD Only Lustrum? 'Die kans is vrij groot', aldus de voorzitter. De keuze voor NEVI als partner was overigens een logische. 'We waren blij met NEVI. Dat is een bewuste keuze geweest, want anders krijg je het programma niet draaiende.' Overigens kun je ook voor niet-NEVI-bijeenkomsten punten halen.

Misverstand
Op twee zaken wil Van Beek graag nog wat dieper ingaan. Ten eerste merkt hij onduidelijkheid rond de status die een CPD-lidmaatschap geeft. 'Het is niet echt een titel. Dat is een misverstand. Ik denk dat dit voortkomt uit het NRI (Nederlands Register voor Inkopers, inmiddels niet meer bestaand, KP). Als je daarvoor je contributie betaalde, stond je in het register. Je kunt wel zeggen “member of CPD”, maar het is bovenal een programma dat voor jezelf is. Ik ben zelf geen voorstander van het voeren daarvan als titel, maar het gebeurt wel.'

Ten tweede is hij er absoluut niet mee eens dat het lidmaatschap van het CPD te veel tijd en moeite vergt van de leden. 'Dat is wat overtrokken gesteld. Als je professional bent, moet je tijd investeren in je vak. Dat staat los van het CPD: je kunt seminars en congressen bezoeken, of boeken en artikelen lezen of schrijven. Als je jezelf wil blijven ontwikkelen, moet je investeren. Dat kan deels in de eigen werkomgeving, maar deels zul je het ook daarbuiten moeten zoeken.'

Inhoudelijke discussie

Een groot voordeel van het lidmaatschap van CPD en het aangeboden programma, is dat niveauverschil tussen de leden onderling klein is, vindt van Beek. 'Bij NEVI kringen zijn er vaak grote onderlinge verschillen, van besteller tot inkoopdirecteur. Dat is niet erg, maar bij ons zit iedereen op een gelijkwaardiger niveau, wat veel inhoudelijke discussie oplevert. Ook een voordeel is dat als je een vraagstuk hebt in je eigen omgeving, je snel toegang hebt tot mensen op je eigen niveau aan wie je het kunt voorleggen.' Kennis en kunde brengen, halen en delen is binnen CPD erg makkelijk en normaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.