Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
06
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: NEVI
Soort:

NEVI CPD wil greenery zijn

Het NEVI Continuing Purchasing Development (CPD) programma wil meer zijn dan een ‘boekenclub waar je alleen maar lid van bent’. Bij het zoeken naar competenties als inkoper kan CPD een centrale rol spelen, zo vinden bestuursleden.

Met de koppeling aan het International Supply Chain Management Congress 2010, op 2 en 3 december in de Amsterdamse RAI, probeert de NEVI CPD de rol van ‘greenery’ (kweekvijver) in te vullen. Voorafgaand aan dit evenement heeft CPD op 1 december samen met een ander NEVI-platform, de Young Purchasing Professionals (YPP), een bijeenkomst in het Dialogues House van de ABN-AMRO te Amsterdam Zuidoost.

‘Wij kunnen een aansprekende rol spelen als ontwikkelingsplatform’, zegt CPD-bestuurslid Eugène Wijnbergen over de rol waarin het Continuing Purchasing Development (CPD) programma zichzelf, naast de NEVI, ziet. Naast de drie pijlers (persoonlijke groei, kennisontwikkeling en inkoopinnovatie) die CPD hanteert, wil het platform het congres aangrijpen om aandacht te besteden aan de thema’s voor 2010-2014: de ontwikkeling van inkoop naar supply chain management, globalisering en Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI).

‘Cultural alignment’
Het International Supply Chain Management Congress is een integratie van het NEVI Jaarcongres, de CPO-dag en het Sustainable Trade-congres. Het is daarmee hét congres op gebied van inkoop en supply chain management in Nederland. Voor CPD is het ook het moment om internationale betrekkingen te versterken met inkoopverenigingen en vakgenoten in buurlanden België en Duitsland. ‘Cultural alignment’, noemt Hans Weusthof het. Namens NEVI is hij als Netwerkmanager nauw betrokken bij de activiteiten van CPD. ‘Nederland doet het goed als inkoopland. We onderscheiden ons omdat we informeel zijn en je hier makkelijk bij elkaar aanschuift. Maar dat is ook gelijk onze achilleshiel, omdat je dan snel arrogant overkomt. We moeten dus goed luisteren naar onze buitenlandse vakbroeders.’

Na moeizame eerste jaren is CPD inmiddels uitgegroeid tot een platform met meer dan tweehonderd, veelal actieve leden. Weusthof: ‘We merken dat meer mensen belangstelling voor ons hebben. Met name hoogopgeleiden zien het als een mooie partij om mee te sparren. Dat is te zien aan het lidmaatschap van inkoophoogleraren en CPO’s.’ Het moet een partij zijn waarbinnen inkopers elkaar ontmoeten en op elkaar in kunnen spelen, zo vindt hij. ‘Stel, je wilt de Mount Everest beklimmen. Dan is het toch mooi als je iemand kent die dat al gedaan heeft? Zo werkt het bij inkoopvraagstukken ook.’

Geen boekenclub
Er is veel nagedacht over de rol van CPD binnen de NEVI. ‘In het verleden was er minder beweging’, zegt Wijnbergen. ‘Dat kwam ook omdat er te weinig mensen waren. Er is een bestuurswisseling geweest, een vernieuwd puntenregistratiesysteem. Maar de verandering is nu vooral te merken aan de leden. Er is nu meer dynamiek en activiteit onder de leden.’ Dit geeft het platform de beweging die het nodig heeft. ‘Het moet niet iets statisch zijn. Geen boekenclub waar je lid van bent en waar je verder niks mee doet. Er is een duidelijke rol weggelegd voor CPD. Je kunt in dit vak opleidingen volgen, maar alleen het beheersen van de theorie is te weinig binnen de inkoop. Bij het zoeken naar competenties en het verder ontwikkelen daarvan kan CPD een centrale rol spelen.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.