Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
02
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Redactie
Dossier: NEVI
Soort:

NEVI en CPO's tekenen manifest maatschappelijk verantwoord inkopen

Chief Procurement Officers (CPOs) van in totaal 17 private en publieke bedrijven (verenigd binnen NEVI, het kenniscentrum voor inkoop en supply management) hebben hun streven om duurzaam inkoopmanagement te verankeren, vastgelegd in het manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen en Ondernemen (MVIO). In vijf jaar tijd zullen milieu -en sociale criteria als vanzelfsprekend worden meegewogen in het inkoopbeleid van een onderneming.  

Ondernemingen kopen dagelijks producten en/of diensten in. Aan de hand van verschillende criteria (i.e. kwaliteit, logistiek en prijs) wordt een keuze gemaakt voor het ene of het andere product en/of dienst. Het 'inkoopmanagement' is van cruciaal belang als men het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen wil stimuleren. In veel gevallen is het aan de onderneming zelf of milieu -en sociale overwegingen (i.e. Co2 uitstoot en mensen -en arbeidersrechten), als centrale aspecten in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, meespelen in het inrichten van het inkoopbeleid van de onderneming.  

Ondertekenaars van het manifest MVIO willen een impuls geven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door zelf Maatschappelijk Verantwoord Inkopen te garanderen en dus milieu -en sociale overwegingen een (grotere) rol te laten spelen in hun productkeuze. Over vijf jaar tijd zullen milieu -en sociale criteria, naast economische criteria, als vanzelfsprekend worden meegewogen in de keuze voor bepaalde producten en/of diensten. Begin 2011 heeft NEVI een Denktank MVI ingesteld die als doel heeft NEVI te adviseren over MVO-ontwikkelingen en -beleid. Daarnaast zal NEVI als deelnemer aan de Denktank diverse activiteiten rondom MVI/DI ontwikkelen,coördineren en borgen. 

Voorbeelden van initiatieven van ondertekenaars van het manifest MVIO zijn het inkopen van duurzame palm(pit)olie door FrieslandCampina, de 'Sustainable Paper Policy' van ING Bank welke leidt tot een aanzienlijke papierbesparing binnen de Bank, de bouw van een zogenaamde 'energieneutrale' brug door Rijkswaterstaat, de 'Mobility Card' van Delta Lloyd Groep welke zorgt voor duurzame mobiliteit (i.e. bespaart leaseauto's per jaar) en het 'Green Cooling' project van Heineken, waarin alleen nog maar gebruik wordt gemaakt van nieuwe energiezuinige koelkasten. In navolging van 17 ondernemingen die het manifest al hebben ondertekend, zullen naar verwachting in 2011 nog tientallen organisaties volgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.